Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista országok

Közép-Afrikai Köztársaság 100%Venezuela 100%Zimbabwe 100%
Thaiföld 100%Argentína 100%Ruanda 97%
Kongói Dem. Közt. (Zaire) 96%Panama 93%Ausztrália 82%
Brunei 77%Amerikai Virgin-szigetek 77%Jordánia 73%
Szingapúr 67%Nicaragua 67%Olaszország 67%
Ciprus 63%Namíbia 63%Finnország 62%
Görögország 62%Írország 61%Egyiptom 60%
Maldív-szigetek 60%Izrael 58%Liechtenstein 56%

nyitóoldal > hirek > Híres emberek - Optimista riportok > ePR

ePR

2004.10.07.

A technológiai részvények szárnyalásához kapcsolódó túlzott remények gyakran spekulációhoz vezetnek, bár az interaktivitás dinamikusan bővülő piaca egyre kisebb és egyre specializáltabb területek létrehozására készteti az internetes szolgáltatókat. Erről beszélgettünk Szilágyi Péterrel, a Mirai Interactive Kft. ügyvezető igazgatójával.

Optimista PR: Az Ön cége milyen területeken tevékenykedik?

Szilágyi Péter: Alapvetően digitális technológiai megoldásokra szakosodtunk. Elsősorban internetes fejlesztésekkel, multimédiás CD-megoldásokkal és rendszerfejlesztési feladatokkal foglalkozunk, erős hangsúlyt helyezve a kommunikációs megoldásokra. Olyan “megoldásokat” szállítunk az ügyfeleink számára az említett területeken, melyek az interaktivitásra épülnek. Segítséget nyújtunk ahhoz, hogy kihasználják az új technológiák lehetőségeit az üzleti partnereikkel való kapcsolattartásban, külső- és belső vállalati kommunikációban, információcserében, marketingtevékenységben. Az esetek legnagyobb részében mindaz, amit az ügyfél számára nyújtunk, érintőlegesen vagy egészében kapcsolódik a reklám, a PR és a marketing területéhez. Nagyon sokszor előfordul, hogy más ügynökségekkel együttműködve szolgáljuk ki az ügyfelek igényeit. Ez lehet például egy internetes megjelenés kialakítása, egy reklámkampány kísérőjeképpen. A Mirai Interactive külső megjelenésében is szeretné kifejezni eddigi sikereit, ezért új arculattal jelent meg nem régiben. A változás leginkább a megújult honlapunkon érzékelhető, amely a legújabb trendeknek megfelelően minimalista design megoldásokat alkalmaz. Az oldalon a szokásosnál kevesebb kép található, és minden elemnek meghatározott funkciója van. A Mirai-nak ez a negyedik weboldala, a design az új céges arculati elemeket használja.

OPR: Mennyiben különböznek az "interaktív ügynökségek" a web design stúdióktól?

SZ.P.: A webdesign stúdió internetes megoldásokat, honlapokat, portálokat és ilyen formában web design munkát végez egy ügyfél számára, míg az ügynökségi tevékenység sokkal szerteágazóbb kommunikációs stratégiák kialakítását is magában foglalja. Ide tartozik az o­nline kampányok szervezése, pr-események támogatása, illetve belső kommunikációs rendszerek kialakítása is. Mint ügynökség, sokkal tágabb tevékenységi kört látunk el. Azért indultunk el ebben az irányban, és folytatjuk azóta is az ügynökségi területen a működésünket, mert azt tapasztaltuk, hogy az ügyfeleknél egyre nagyobb az igény az átfogó, integrált szolgáltatásokra. Mivel ez a terület a nagyon gyorsan fejlődik az informatikai lehetőségek miatt, gyors reagálást igényel, nincs idő összefogni a különböző területek szereplőit, és a legtöbben nincsenek is felkészülve arra, hogy koordinálják egy web design stúdió, egy reklámügynökség és adott esetben egy pr ügynökség munkáját is. Az interaktív ügynökség tehát - mint forma - a nálunk fejlettebb internetes kultúrákban már teljesen elismert tevékenység. Magyarországon az elmúlt években érkezett hozzánk ez a hullám, és a múlt év végétől nagy fordulathoz érkezett ez a piac is. Mindez abba az irányba mutat, hogy sokkal több aktív igény érkezik cégünkhöz, és egyre nagyobb, komolyabb elképzelésekkel fordulnak hozzánk. A piac nagyon dinamikusan nő, és azt hiszem, ez a tendencia egy ideig még biztosan fokozódni fog.

OPR: A vállalatok marketingkommunikációs törekvéseiben hol és milyen formában kap szerepet az Internet?

SZ.P.: Az Internetnek vannak korlátai, de a marketingkommunikáció rengeteg módon tudja ezt a felületet használni, kezdve egy egyszerű termékismertető-, vagy vállalati honlap elhelyezésétől egészen ezeknek a különböző irányú promóciójáig. Mivel nagyon gyors a digitális közeg, kitűnően alkalmasak arra, hogy az információkat gyorsan lehessen közzétenni, frissíteni, kiegészíteni. Jó példa erre az elmúlt időszakban indult számos hírportál megjelenése, vagy a vállalatok esetén tapasztalható növekvő belső igény saját e-stratégiájuk megfogalmazására és megvalósítására. A kifelé irányuló kommunikáció után a vállalatok számos esetben felismerik a befelé történő kommunikáció jelentőségét is, tehát azt, hogy a vállalati folyamatokban, kommunikációban hogyan tudják felhasználni azokat a technikai lehetőségeket, amelyek az o­nline megoldásokban rejlenek. Visszatérve a külső kommunikációhoz: a lehetőségek nagyon szélesek a marketing irányultságú, illetve a PR- szakemberek számára. Az Internet mint hordozó közeg nagyon sok lehetőséget rejt magában. Vannak már most olyan megoldások, amelyeket hatékonyan ki lehet használni, melyekkel a hagyományos marketingkommunikációs tevékenység kiegészíthető, vagy esetenként teljes egészében helyettesíthető. Az egyszerű megjelenéstől érdemes elindulni, egy honlap kialakításától. Egy honlap esetén testre szabott módon a legkülönbözőbb formákat lehet használni az információ közzétételére, az egyszerű statikus kiviteltől, az animált, figyelemfelkeltő megoldásokig. A honlapon kívül használhatóak más megoldások is, mint pl. egy hírlevél indítása, vagy egy időszakos ismertető e-mailben kiküldve. Egyes szakosodott üzletágak portálokat is kialakítanak saját területükön, amelyeknek egy része alapvetően hírportál, de vannak vállalatok által üzemeltetett portálok is, melyek kifejezetten a tevékenységi körükbe tartozó információkat próbálják összegyűjteni, és így aktív kommunikációs szerepet kapnak. Ezen kívül fel lehet használni a hírre szakosodott portálok marketing- és pr-lehetőségei is. Kampányokat, promóciókat lehet szervezni, amelyek kifejezetten akciószerűen hívják fel az emberek figyelmét a különböző akciókra, eseményekre.

OPR: Hogyan illeszkedhet az Internet a céges marketingkommunikációs folyamatokhoz?

SZ.P.: Az elmúlt időszakban folyamatosan integrálódik, azonban cég és cég között óriási különbségek vannak az integráció fázisait tekintve. Vannak, akik most kezdik el, most kísérleteznek a megoldásokkal, és vannak, akik már pontosabban tudják, mit szeretnének, és aktívan keresik ehhez a megfelelő partnert. Ez utóbbiak sokkal tudatosabban választanak már a stúdiók és ügynökségek között is. A Mirai Interactive ügynökségi szerepe nemcsak arról szól, hogy egy jó megoldást és egy ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtunk, hanem ennél sokkal többre van szükség. Mi együtt gondolkozunk az ügyfeleinkkel a marketing célkitűzéseik o­nline megvalósításról, valamint arról, hogy hogyan illeszthetik be aktív elemként az új média lehetőségeit a marketingkommunikációs eszköztárukba. Sok esetben az offline megoldásokhoz integrálódik az Internetes pr, marketing. Egy-egy offline promóciót napjainkban már sok esetben o­nline háttér is támogat, hiszen egy internetes háttér-honlapon bővebb információkat lehet megjeleníteni.

OPR: A vállalati belső kommunikáció egyre népszerűbb eszköze az extranet és az intranet. Mi a különbség ezen megoldások között, és kiknek ajánlják?

SZ.P.: Az intranetes megoldások a vállalat belső kommunikációját támogatják. A közösségépítő szereptől, egészen a belső folyamatirányításig és erőforrás-gazdálkodásig terjedhet egy ilyen megoldás. Egy intranetes rendszer lényege mindig az információáramlás elősegítése, és mint ilyen, mindig testre-szabott megoldást igényel. A közelmúltban fejeztük be egy rendszerintegrátor belső információs rendszerének kialakítását, mely többek között belső fórumokat, közösségi oldalakat, projekt információkat, termékismertetőket és folyamatosan karbantartott, friss vállalati híreket szolgáltat amunkatársaknak. Ezeket az intranetes megoldásokat gyakran továbbfejlesztik, és a külvilág felé is kinyitják, vagyis extranetes jellegűvé válnak. Mindez egy pont után általában összefügg a CRM-mel (Customer Relationship Management), tehát ügyfélkapcsolat-menedzsment stratégiákkal. Célja, hogy a különböző partnerek megfelelő intézkedések és biztonság mellett részesülhessenek az információból, és végül elektronikus platformra lehet így áthelyezni a kapcsolattartás egy részét, vagy akár egészét.

OPR: Milyen lehetőség rejlik egy intranet-rendszerben? Hogyan segíti a vállalati belső kommunikációt? Milyen elemek építhetők be egy intranet-rendszerbe? Mi a legutóbbi intranetes munkájuk?

SZ.P.: Intranetes rendszereknél lehet több modult is integrálni, attól függően, mi a célja az intranetnek. Tartalmazhat belső fórumokat, akár képarchívumokat, eseményeket, termékleírásokat, projektekről szóló információkat, és lehet belső híradásra is használni Ezenfelül integrálhatóak további egyszerű közösségépítő elemek is, mint például a névnapmodul, amely figyeli az adott napi névnapokat és lehetőséget ad a munkatársaknak, hogy a rendszeren keresztül felköszöntsék egymást. Egy másik lehetőségként például az intraneten keresztül bizonyos kérdésekben ki lehet kérni a munkatársak véleményét. A rendszer támogatja a kérdések feltevését, a válaszok begyűjtését és azok értékelését.

OPR: Hogyan kapcsolódik a multimédia az Internethez?

SZ.P.: A multimédia a kreatív design megoldásokról, a kommunikáció egyfajta csomagolásáról szól. Interneten nagyon jól használható, nagyon jó technológiák léteznek már, például a Flash-es megoldások nagyon elterjedté váltak, és ez nagyon jól összeköti az Internetet a multimédiás cd-rom megoldásokkal is. Sokszor multimédiás cd-rom kivételezés mentén internetes honlap is készül. Például nemrég fejeztük be az egyik vezető autógyártó termékének bevezető kampányához egy multimédiás kampányanyag elkészítését, amely egy DM-kampány alapmegoldását adta. A mini cd-, melyet egy tesztvezetésre hívott huszonötezer embernek küldtek el, és a legutóbbi információnk szerint a visszajelzési arány elérte a 31%-t, ami az általános visszajelzési átlaghoz képest kiemelkedően magas. Ennek oka elsősorban a multimédia megoldások újszerűségében és a profi kivitelezésben keresendő.

OPR: Milyen az érdeklődés az Önök portfoliója iránt?

SZ.P.: Megbízásaink egy része közvetlenül az ügyfelektől érkezik, akik többsége ajánlások útján jut el hozzánk, illetve az esetek jelentős hányadában pr- és reklámügynökségek keresnek meg bennünket ajánlattételre és így velük szorosan együttműködve alakítjuk ki az ügyfél számára a kívánt internetes megoldást. Első lépésként meg kell ismerni, hogy, az adott vállalat milyen technológiákat használ szívesen, milyen a cég termékeinek, szolgáltatásainak pozicionálása, arculata, mik a marketingkommunikációs szempontok, ki a célcsoport. Ehhez kapcsolódóan a ki kell alakítani egy o­nline kommunikációs tervezetet, amely válogat az e-PR eszköztárból. Az eszközök skálája széles: kezdve egy honlap kialakításától, az o­nline sajtótájékoztatók szervezésén keresztül, e-mail alapú dm levél kampányok lebonyolításán és az o­nline válságkommunikációs megoldáson át, egészen a vállalati belső kommunikációs rendszerek kialakításáig. Az, hogy egy cég mely eszközöket választja minden esetben testre-szabott tervezést igényel. Az elmúlt időszakban a cégeket a legkülönbözőbb megoldásokkal segítettük.

OPR: A technológiai részvénypiac megrendülése miatt Magyarországon tapasztalható-e szkepticizmus a piaci helyzettel kapcsolatban?

SZ.P.: A "dot.com krízis" utolérte az amerikai és nyugat-európai internetes cégeket, illetve itt Magyarországon is érezhető egyes portálok aktivitásán. Azt hiszem, Magyarországon alapvetően az időcsúszás és a kisebb e-commerce aktivitás miatt nem olyan komoly a helyzet, mint aminek tanúi lehettünk Amerikában és egyéb fejlettebb országokban is. Véleményem szerint az ország olyan szerencsés helyzetben van, hogy egyfajta átmenettel át tudja vészelni ezt a helyzetet. Ahol viszont nem történt áttörés a mi tapasztalatunk szerint, sőt stabilizálódik és növekszik a piac, az kifejezetten a vállalati szféra, és nem a portál és reklámbevételből élő megoldások, hisz a vállalatok jól megalapozott üzleti működéssel bírnak a nem virtuális világban. Az ő o­nline megjelenéseik nagyon erős lendületet vettek az idei évben. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy a legtöbb cég felismerte ennek szükségességét, és idejében költségvetést allokált ezekre a célokra. Ez a folyamat a jövőben csak fokozódni fog. Úgy hiszem, a következő 1-3 évben azt a tendenciát fogjuk látni, hogy egyre több és egyre inkább komolyabb megoldásokat visznek internetes felületre. Akiknek eddig egy honlapjuk volt, azok egy teljes rendszerrel is megpróbálkoznak. A bankoknál például látható ez a fejlődés: a kezdeti ismertető honlapon túl napjainkban már a legtöbb bank o­nline szolgáltatásokat is kínál.

OPR: Jelenleg milyen az interaktív ügynökségi piac Magyarországon?

SZ.P.: Az interaktív ügynökségi forma erősen kezd elválni a már említett design stúdiók és fejlesztő csapatok tevékenységétől. Tapasztaljuk és látjuk, hogy kevés szolgáltató akar, vagy képes ebbe az irányba lépni. Ebből adódóan jelenleg kevés az interaktív ügynökség. Van egy-két nagyobb, illetve vannak olyan főbb cégek, amelyek peremterületekről érkeznek, tehát vagy vállalnak ügynökségi tevékenységet, vagy mint reklámügynökség végzik el ezeket a feladatokat. Tapasztalatunk azt mutatja, hogy nem minden esetben szerencsés, hogyha érintőleges területről lép ebbe az irányba egy szolgáltató cég, mivel ez a tevékenység meglehetősen más filozófiát igényel. Ötvözni kell a kreativitást, a fejlesztési szempontokat és a kommunikációs szaktudást. Mindhárom elengedhetetlen és alapvető fontosságú. Emiatt azt hiszem, hogy a magyar piac még nagyon sok fejlődést fog látni az elkövetkezendő időszakban. Ezért van talán az ilyen típusú cégeknek jelen pillanatban erőteljes helyzeti előnyük. Olyan szakértelmet képviselnek, amelyet egyelőre nehéz megszerezni és integráltan, széles körben alkalmazni.

OPR: Számos PR szakember számára a Mirai Interactive neve az ePR kapcsán cseng ismerősen. Mit jelent az ePR a Mirai értelmezése szerint?

SZ.P.: Röviden összefoglalva, ez a megoldás ötvözi az interaktív elemeket és a tradicionális PR-tevékenységet. A nyilvánosságszervezés és a közönségkapcsolatok internetes felületeken is jól működnek, ugyanakkor gazdagabb elemekkel kiegészíthetők. A Rowland PR-ügynökséggel 2000. októberében közösen indított szolgáltatás a mai napig nagy érdeklődésre tart számot, és örülünk, hogy Magyarországon elsőként állítottunk össze egy, a hagyományos PR tevékenységet az új média elemeivel kiegészítő "ötletcsomagot".

OPR: Felkészült a magyar célcsoport az e-PR fogadtatására?

SZ.P.: Általánosan technikailag az e-PR mint szolgáltatás nem válik el az egyéb interaktív szolgáltatásoktól. Sokkal inkább egy más-fajta hozzáállást igényel, és a tudatosság sok lendületet követel meg a részünkről. Be kell vezetni a koncepciót, hogy megértsék az emberek, miről szól, hogy elfogadják a fontosságát, hiszen csak ekkor tudunk együttműködni. Építeni kell az utat, és ehhez hozzájárul, ha érdeklődést és nyitottságot tapasztalunk. Az e-PR egy olyan terület, amely folyamatosan fejlődik és egyre szélesebb körben válik ismerté és használttá. Természetesen, mint ahogy az interaktív területnek, úgy az e-PR-nak mint szolgáltatásnak is még nagyon sok fejlődési lépcsőn kell átmennie. Fontos az előretekintő tudatosság, amely már rövid távon is versenyelőnyt és színvonalasabb megoldásokat eredményezhet egy-egy cég esetében.

Cronio

Ingyenes, anonim HunOpti önismereti tesztünkből te is megtudhatod mennyire látod optimistán a jelened. Kitölthető akár ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

Kutya vagy macska párti vagy?

Macska.
Kutya.
Nem szeretem az állatokat.
Mindegy, csak állat legyen. :)
korábbi szavazások