Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista országok

Thaiföld 100%Közép-Afrikai Köztársaság 100%Seychelle-szigetek 100%
Venezuela 100%ArgentĂ­na 100%Szamoa 100%
Zimbabwe 100%Panama 93%Ruanda 87%
Amerikai Virgin-szigetek 77%Brunei 77%Ausztrália 74%
Jordánia 73%Nicaragua 67%Szingapúr 67%
Ciprus 63%Namíbia 63%Olaszország 63%
Finnország 62%Görögország 62%Írország 62%
Izrael 61%Azerbajdzsán 60%Maldív-szigetek 60%

nyitóoldal > hirek > Híres emberek - Optimista riportok > Compaq: váltás az élen

Compaq: váltás az élen

2004.10.07.

A Ferrari és a McLaren jó szereplése után tavaly megjelent a Compaq által támogatott Williams-BMW-csapat, amely új lendületet és izgalmakat hozott a Forma 1 világába.

Fejlett technológiai megoldásainak köszönhetően rövid idő alatt jelentősen megnőtt a pilóták esélye a győzelemre. A Compaq-istállót két ígéretes pilóta képviseli: az immár háromszoros futamgyőztes német Ralf Schumacher, társa pedig az egyesült államokbeli Indie Cart versenysorozatból átigazolt világbajnok, a kolumbiai Juan Pablo Montoya. A Compaq történetéről, arculatváltásról és a Forma 1 szponzorációjáról beszélgettünk Mezriczky Lászlóval, a Compaq Magyarország marketingigazgatójával.


Optimista PR: A Compaq és a Digital összeolvadása milyen változásokat eredményezett a cég vezetésében?

Mezriczky László: 1998 elején a vállalati fúzió értéke megközelítette a tízmilliárd dollárt. Erre az időre az 1957-ben alakult Digital már lemaradt a versenyben, a termékeket viszonylag kevésbé sikeresen tudta értékesíteni. A PC-piac másik oldalán ott volt a Compaq, amelynek szüksége volt nagyvállalati technológiára, szolgáltatáskompetenciára. Két dolgot tehetett: vagy saját maga kezdi el felépíteni, ami időigényes és nehéz feladat lett volna; vagy megkeresi azt a céget, amely ezt nyújtani tudja. A Digital megvásárlása révén a Compaq teljes informatikai portfolióval rendelkező gyártó és szolgáltatóvállalattá vált. Az egyesülés utáni dolgozói létszám meghaladta a százezret, világméretekben azonban több tízezer embert kellett elbocsátani. A cégben elindult egyfajta szelekció, ami mindig nagyon fájdalmas.

OPR: Magyarországon mindez hogyan zajlott?

M.L.: A Compaq Magyarországnak tizenöt szakembere volt, a Digitalnak százötven, tehát gyakorlatilag a kicsi vette meg a nagyot. A fúzió Magyarországon furcsa helyzetet eredményezett, hiszen a globálisan a Compaq-menedzsment dominált, míg itt ez fordítottan érvényesült.


OPR: Történt-e arculatváltás a fúziót követően?


M.L.:
A Digital márkanĂ©v Ă©s a vállalati imázs teljesen megszűnt. A feladatunk az volt, hogy a Compaq rĂ©gi arculatát ki kellett terjeszteni, Ă©s az Ăşj cĂ©get el kellett fogadtatni a piacon, mint rendszerintegráciĂłs Ă©s nagyvállalati számĂ­tástechnikai szolgáltatĂłt. Fontos volt, hogy a brand mögötti tartalmat precĂ­zen megfogalmazzuk, Ă©s Ăşgy közvetĂ­tsĂĽk a piaci szereplĹ‘k számára, hogy mindenki megĂ©rtse. Ha egy vállalat intenzĂ­v kommunikáciĂłt folytat, majd ezt a gyakorlatot viszonylag rövid idĹ‘n belĂĽl megváltoztatja, akkor van egy tehetetlensĂ©gi idĹ‘szak, amĂ­g a piac felfogja, hogy mirĹ‘l van szĂł. A “bussiness to bussiness” kommunikáciĂł támogatására sokkal kevĂ©sbĂ© alkalmas a reklám, mint a szakmai fĂłrumok, az esemĂ©nyek hiteles kommunikáciĂłja, a szponzoráciĂł Ă©s a PR.


OPR: Az a bizalmatlanság, amelyet a csúcstechnológiai részvények hanyatlása okoz, mennyire befolyásolja az Önök munkáját?

M.L.: Magyarországon a dot.com cĂ©gek válsága tavaly március vĂ©gĂ©n indult el, de a bizalom meggyengĂĽlĂ©sĂ©nek voltak elĹ‘zmĂ©nyei, ezek közĂĽl a “tĂşlreagálást” emelnĂ©m ki. Ă“riási pĂ©nzeket fektettek ezekbe a cĂ©gekbe anĂ©lkĂĽl, hogy tudták volna, hogy lĂ©nyegĂ©ben mi az ĂĽzlet lĂ©nyege ezen a piacon. Az Internet olyan technolĂłgia, amelynek jövĹ‘je van, nagyon sok mindenre jĂł, de ezt a tĂ©nyt nem szabad abszolutizálni. A tĂ©veszmĂ©kre Ă©s a meghiĂşsulĂł várakozásokra Ă©pĂĽlĹ‘ eufĂłria okozza, hogy ha valaki egy tĂ­zmilliĂł dolláros szerveren elkezd elektronikus kereskedelmet folytatni, mĂ©g ha sikeresen működik is, akkor sem valĂłszĂ­nű, hogy ebbĹ‘l profit lesz. Nem szabad elfelejteni: hogy a vásárlĂłi attitűdök viszonylag lassan változnak. Ha valaki korábban Ă©vekig virágboltban vásárolt virágot, akkor nem fog egyik pillanatrĂłl a másikra a világhálĂłn rendelni, mert az Internet erre pĂ©ldául kevĂ©ssĂ© alkalmas, hiszen az árĂşt nem tudom megfogni, megszagolni… Amikor az elsĹ‘ válságjelek megjelentek, pánikszerűen kezdett menekĂĽlni a befektetĹ‘i kör egy csoportja a .com cĂ©gekbĹ‘l, azaz negatĂ­v mĂłdon ismĂ©t tĂşlreagáltak; emiatt ma abszolĂşt mĂ©rtĂ©kben alulĂ©rtĂ©keltek a .com cĂ©gek. Nem ez idĂ©zte elĹ‘ az amerikai gazdaság megtorpanását, de feltĂ©tlenĂĽl egyik döntĹ‘ eleme volt. Gyakorlatilag Magyarországon ez a folyamatot alig Ă©rezhetĹ‘, hiszen a .com cĂ©gek penetráciĂłja itt nem olyan mĂ©rtĂ©kű, mint az USA-ban. A viszonylagos lemaradásunk ebbĹ‘l a szempontbĂłl hasznos, mert nem következett be annyi bukás, mint máshol. Azt hiszem, hogy hamarosan helyre fog állni a bizalom Ă©s az egĂ©szsĂ©ges fejlĹ‘dĂ©s el fog indulni.


OPR: Az Ön vállalatára hogyan hatott mindez?


M.L.:
A Compaq 2000-ben erősen Internet-központú stratégiát fogalmazott meg, és a negatív külső túlreagálás egyik következménye az lett, hogy minden olyan céget, amelynek ilyen stratégiája volt, gyanúsan fogadtak. Több cég felvásárlását elhalasztottuk vagy megszüntettük, és ez nyilván bevételkiesést okozott. Mi túlságosan sok lábon állunk ahhoz, hogy egy ilyen probléma meggyengítsen, úgyhogy nagy problémát számunkra ez a válság nem okozott, bár kétségtelen, hogy a piaci hangulatra negatív hatással voltak az események.


OPR: Akkor most ismét stratégiaváltás következik?

 

M.L.: A mi stratégiánk továbbra is Internet-központú. Inkább a kommunikációs tónusunkon változtatunk. Ma már nem a Net technológiai előnyeit hangoztatjuk, hanem az információs hozzáférés korszerű módjait.


OPR: Milyen elveket követ a PR-tervük?


M.L.:
A napi gyakorlatunk a hitelessĂ©gre Ă©s a hatĂ©kony cĂ©lcsoportra szabott kommunikáciĂłra Ă©pĂĽl. Mi nem hiszĂĽnk a reklám kizárĂłlagosságában, inkább a kommunikáciĂłs eszközök integrált használatát szorgalmazzuk, hiszen minden kommunikáciĂłs csatornát a megfelelĹ‘ helyen Ă©s a megfelelĹ‘ cĂ©lra kell használni. Ăšgy prĂłbáljuk ezeket illeszteni, hogy egymást erĹ‘sĂ­tsĂ©k. A Compaq Magyarországnak az iparágon belĂĽl erĹ‘s PR-fĂłkusza van, nagy hangsĂşlyt fektetĂĽnk a hiteles kommunikáciĂłra, amelynek az egyik alapeleme a tudatos nyilvánosság szervezĂ©s. A reklám nagyon szĂ©pen ki tudja egĂ©szĂ­teni ezt. Mi folyamatosan mĂ©rjĂĽk a PR-tevĂ©kenysĂ©gĂĽnk hatását. A kvantitatĂ­v mĂ©rĂ©sek a darabszámra, a mĂ©retre, a mennyisĂ©gre, Ă©s ezek tartalmára koncentrálĂłdnak, de idĹ‘nkĂ©nt kvalitatĂ­v elemzĂ©seket is vĂ©gzĂĽnk, amelyekbĹ‘l az derĂĽl ki, hogy már Ă©vek Ăłta a legtöbb cikk rĂłlunk jelennek meg a szaksajtĂłban. Mi folyamatosan azon vagyunk, hogy - sajtĂłkapcsolataink rĂ©vĂ©n - a mĂ©diában megjelenjen minden olyan hĂ­r, amelyet fontosnak tartunk, Ă©s amely iránt az ĂşjságĂ­rĂłk is Ă©rdeklĹ‘dĂ©st mutatnak. Nagyon fontos, hogy mindig a szerkesztĹ‘k döntsĂ©k el, hogy mi a fontos, Ă©s mi nem. Mi csak “helyzetbe hozzuk” a publicistákat. A másik elem - amely szerintem nálunk erĹ‘sebb, mint más informatikai cĂ©geknĂ©l -, a szponzoráciĂł, ahol nĂ©gy kiemelt terĂĽletet határoztunk meg. A társadalomnak vannak olyan pontjai, ahol a segĂ­tĂ©s, a partnersĂ©g lĂ©nyegĂ©ben kötelezettsĂ©ge a sikercĂ©geknek. Mi egy amerikai cĂ©g leányvállalata vagyunk, ezĂ©rt nekĂĽnk azzal az elĹ‘Ă­tĂ©lettel is meg kell kĂĽzdenĂĽnk, hogy "a multi a globalizáciĂł világában sok rosszat tud okozni", ami persze badarság. Azt hiszem, hogy már sikeresen bizonyĂ­tottuk, hogy több terĂĽletben is hasznára vagyunk ennek az országnak, munkát adunk több tĂ­zezer informatikai cĂ©gnek, szakembernek, partnernek, saját munkatársainknak, miközben a legmodernebb technolĂłgiát hozzunk be. Ha Amerikában megjelenik egy Ăşj termĂ©k, abban a pillanatban már Magyarországon is kaphatĂł. A nĂ©gy kiemelten támogatandĂł terĂĽlet közĂĽl az elsĹ‘: a sport, amit társadalmi közĂ©rzetjavĂ­tĂł aktivitásnak tekintĂĽnk: ha az adott sportág versenyzĹ‘i sikereket Ă©rnek el, akkor tĂ­zmilliĂł ember Ă©rzi magát jobban. A másik: az oktatásĂĽgy - ami kulcskĂ©rdĂ©s egy informatikai vállalat számára. A mi szakembereink utánpĂłtlása alapvetĹ‘en a magyar oktatásĂĽgyben nevelĹ‘dik. NĂ©hány hĂłnappal ezelĹ‘tt adtunk egy-egy szuperszervert a Műszaki Egyetemnek Ă©s az ELTE-nek. A harmadik terĂĽlet: a gyermekegĂ©szsĂ©gĂĽgy, ahol minden segĂ­tsĂ©g elkĂ©l. A negyedik: a kultĂşra. Itt - a ellentmondva a globalizáciĂłnak - prĂłbáljuk a magyar Ă©rtĂ©keket megtalálni, elsĹ‘sorban az irodalomban Ă©s a kĂ©pzĹ‘művĂ©szetben.


OPR: Mióta szponzorálják a Forma 1-et?

M.L.: A Compaq nagy sportszponzoráciĂłja a 90-es Ă©vekben a Compaq Grand Slam kupa volt, amit minden Ă©vben MĂĽnchenben szerveztek. Ez a pĂ©nzdĂ­jas teniszverseny abban az idĹ‘ben nagyban segĂ­tette a vállalat akkori arculatĂ©pĂ­tĂ©sĂ©t. Egy feltörekvĹ‘ PC-szállĂ­tĂł nem alapĂ­totta ezt a versenyt, amely kezdettĹ‘l fogva elĂ©ggĂ© ellentmondásos volt: nem számĂ­tott bele a világversenyek hivatalos pontversenyĂ©be, tehát ha valaki nyert a világranglistán, nem lett több pontja. Hiába adtunk milliĂł dolláros pĂ©nzdĂ­jakat, sok versenyzĹ‘ utĂłbb lemondta a jelentkezĂ©sĂ©t, ami folyamatos harcot jelentett a számunkra. EttĹ‘l fĂĽggetlenĂĽl jĂł hĂ­rű, szĂ­nvonalas versenyek voltak, kiválĂłan tudtuk hasznosĂ­tani az ĂĽgyfĂ©lkapcsolat-Ă©pĂ­tĂ©sben. TĂ­z Ă©v azonban nagyon hosszĂş idĹ‘, ezĂ©rt a menedzsment Ăşgy döntött, hogy egy jubileumi versennyel 1999-ben lezárja ezt a sorozatot. A sporttámogatás azonban tĂşlságosan jĂł kommunikáciĂłs eszköz ahhoz, hogy lemondjunk rĂłla, ráadásul egy paradigmaváltás környĂ©kĂ©n állunk, amikor a dohánycĂ©gek inkább ki fognak szorulni a sportbĂłl, az informatikai cĂ©gek jelentĹ‘sĂ©ge pedig ezzel párhuzamosan megnĹ‘. Ebben a helyzetben - a Compaq eurĂłpai vezetĂ©sĂ©nek erĹ‘teljes lobby - Ă©s koordináciĂłs tevĂ©kenysĂ©gĂ©vel - szĂĽletett a megállapodás, hogy a Williams-BMW-csapat fĹ‘szponzora lettĂĽnk. AzĂ©rt fontos az eurĂłpai vezetĂ©s szerepe, mert bár a futamok nĂ©gy kontinensen zajlanak, a versenyek többsĂ©ge EurĂłpában van. Kezdetben ez nĂ©mi vitát okozott az amerikai anyavállalattal, de sikerĂĽlt elsimĂ­tani. A döntĂ©s azĂ©rt is jelentĹ‘s, mert elsĹ‘kĂ©nt lett esĂ©lyes csapat fĹ‘támogatĂłja informatikai cĂ©g. Ez nem egyszerű reklámszerzĹ‘dĂ©s; sokkal inkább technolĂłgiai partnersĂ©g: a mi termĂ©keinken folyik a versenyautĂłk tervezĂ©se, s a szimuláciĂł is. MielĹ‘tt az autĂłt megĂ©pĂ­tenĂ©k, már rengeteg mindent tudnak elemezni, kĂĽlönbözĹ‘ statikai mĂ©rĂ©seket vĂ©geznek. A telemetria rendszer a versenyautĂłba Ă©pĂ­tett Ă©rzĂ©kelĹ‘ által adott jeleket azonnal feldolgozza, Ă©s távműködtetĂ©ssel mĂłdosĂ­tja a kĂĽlönbözĹ‘ beállĂ­tásokat. A versenyek során a boxban szerverek Ă©s speciális számĂ­tĂłgĂ©pek működnek. Ha valami elromlik, akkor a versenyzĹ‘ kiesik, rosszabb esetben balesetet szenved, de ha egy versenyistállĂł sikeres, az azt jelzi, hogy minden - a gumi, a motor, az autĂł, a számĂ­tĂłgĂ©pes háttĂ©r - jĂłl működik. 2000-ben már volt nĂ©hány Ă­gĂ©retes dobogĂłs helyezĂ©s, 2001-ben pedig eddig nĂ©gy elsĹ‘ Ă©s kĂ©t második hely. Egy indulĂł egyĂĽttműködĂ©sben ezek Ă©rtĂ©kes eredmĂ©nyek. Egy Ăşj csapat kĂ©t-három Ă©v alatt Ă©r be ahhoz, hogy bele tudjon szĂłlni az elsĹ‘sĂ©gbe. Azok, akik a Forma 1-et nĂ©zik, döntĹ‘ többsĂ©gĂ©ben a mi cĂ©lcsoportunk tagjai: technikai sport lĂ©vĂ©n 70% a fĂ©rfi nĂ©zĹ‘k aránya. MĂ©rĂ©seket vĂ©geztek Angliában, NĂ©metországban Ă©s BrazĂ­liában, hogy milyen arányĂş a verseny (Ă©s a szponzoráciĂł) elĹ‘tti arculat-felismerĂ©s, illetve a verseny utáni állapot. Minden esetben drasztikus növekedĂ©st tapasztaltak. Azt is meg tudták mondani a spontán válaszadĂłk, hogy melyik csapatot támogatjuk, milyen tĂ­pusĂş tevĂ©kenysĂ©get vĂ©gzĂĽnk. Nemcsak a logĂłt látják, hanem az ĂĽzenet mögöttes tartalmát is. A legtöbb országban a közvetĂ­tĂ©sek elĹ‘tt Ă©s után a reklámokat sugároztatunk, de emellett aktĂ­v Ă©s hatĂ©kony ĂĽzleti esemĂ©nysorozatot is szervezĂĽnk. A közös versenylátogatások, a nagy ĂĽgyfelek Ă©s a döntĂ©shozĂłk meghĂ­vásai, a fogadások Ă©s más VIP-esemĂ©nyek kiválĂł alkalmak a kapcsolatápolásra. Ez egy nagyon elegáns, drága sport, Ă©s ennek megfelelĹ‘ mĂ©rtĂ©kű a felhajtás is körĂĽlötte. Magyarországon jĂłl fogadták a nagy ĂĽgyfeleink ezt a minĹ‘sĂ©gi gondoskodást. Ehhez járul a promĂłciĂł, tavaly pĂ©ldául sikeres interszerver bemutatĂłkat szerveztĂĽnk. Azt mondtuk a viszonteladĂłinknak, hogy aki a legtöbb szervert adja el, ajándĂ©kjegyeket fog kapni. Hihetetlen eladási növekedĂ©st tapasztaltunk a futamok elĹ‘tt.


OPR: A jövőben is folytatódik a főszponzori tevékenységüket a Forma 1-ben?


M.L.:
Ez nem tőlünk függ, mert alapvetően anyavállalati döntés. Ma még nem lehet tudni, hogy az informatikai iparágat sújtó recesszió mennyire lesz tartós. Eredetileg három éves együttműködési szerződést kötöttünk, most vagyunk a második év végén. A végső döntést sok számítás fogja megelőzni, értékelni kell az idei eredményeket is. Az informatika téren nehéz hosszú távra tervezni. Azt szoktam mondani, hogy nekünk három hónap már túlságosan hosszú idő. Azt vallom, hogy minden adott ahhoz, hogy folytassuk.


OPR: Az informatikai területen valóban nehéz hosszú távon tervezni. Erről tanúskodik az is, hogy a Compaq-ot a napokban felvásárolta az informatikai piac másik óriása, a Hewlett-Packard.


Cronio

Ingyenes, anonim HunOpti önismereti tesztünkből te is megtudhatod mennyire látod optimistán a jelened. Kitölthető akár ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

TE mit várnál el egy optimista partner,- barát társkereső oldaltól?

Hogy lehessen benne ĂĽzleti partnereket is keresni.
Nem várok el semmit, mert boldog párkapcsolatban élek.
Legyen videos bemutatkozási lehetőség.
Ingyenes legyen.
Csak társkereső nem érdekel, de barát, ismerkedős kvázi közösségi oldal, az igen.
korábbi szavazások