Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista országok

Thaiföld 100%Zimbabwe 100%Közép-Afrikai Köztársaság 100%
Seychelle-szigetek 100%Venezuela 100%Argentína 100%
Szamoa 100%Kongói Dem. Közt. (Zaire) 96%Panama 93%
Ruanda 87%Brunei 77%Amerikai Virgin-szigetek 77%
Ausztrália 74%Jordánia 73%Nicaragua 67%
Szingapúr 67%Olaszország 64%Namíbia 63%
Ciprus 63%Finnország 62%Görögország 62%
Írország 62%Izrael 61%Egyiptom 60%

nyitóoldal > hirek > Híres emberek - Optimista riportok > Compaq: váltás az élen

Compaq: váltás az élen

2004.10.07.

A Ferrari és a McLaren jó szereplése után tavaly megjelent a Compaq által támogatott Williams-BMW-csapat, amely új lendületet és izgalmakat hozott a Forma 1 világába.

Fejlett technológiai megoldásainak köszönhetően rövid idő alatt jelentősen megnőtt a pilóták esélye a győzelemre. A Compaq-istállót két ígéretes pilóta képviseli: az immár háromszoros futamgyőztes német Ralf Schumacher, társa pedig az egyesült államokbeli Indie Cart versenysorozatból átigazolt világbajnok, a kolumbiai Juan Pablo Montoya. A Compaq történetéről, arculatváltásról és a Forma 1 szponzorációjáról beszélgettünk Mezriczky Lászlóval, a Compaq Magyarország marketingigazgatójával.


Optimista PR: A Compaq és a Digital összeolvadása milyen változásokat eredményezett a cég vezetésében?

Mezriczky László: 1998 elején a vállalati fúzió értéke megközelítette a tízmilliárd dollárt. Erre az időre az 1957-ben alakult Digital már lemaradt a versenyben, a termékeket viszonylag kevésbé sikeresen tudta értékesíteni. A PC-piac másik oldalán ott volt a Compaq, amelynek szüksége volt nagyvállalati technológiára, szolgáltatáskompetenciára. Két dolgot tehetett: vagy saját maga kezdi el felépíteni, ami időigényes és nehéz feladat lett volna; vagy megkeresi azt a céget, amely ezt nyújtani tudja. A Digital megvásárlása révén a Compaq teljes informatikai portfolióval rendelkező gyártó és szolgáltatóvállalattá vált. Az egyesülés utáni dolgozói létszám meghaladta a százezret, világméretekben azonban több tízezer embert kellett elbocsátani. A cégben elindult egyfajta szelekció, ami mindig nagyon fájdalmas.

OPR: Magyarországon mindez hogyan zajlott?

M.L.: A Compaq Magyarországnak tizenöt szakembere volt, a Digitalnak százötven, tehát gyakorlatilag a kicsi vette meg a nagyot. A fúzió Magyarországon furcsa helyzetet eredményezett, hiszen a globálisan a Compaq-menedzsment dominált, míg itt ez fordítottan érvényesült.


OPR: Történt-e arculatváltás a fúziót követően?


M.L.:
A Digital márkanév és a vállalati imázs teljesen megszűnt. A feladatunk az volt, hogy a Compaq régi arculatát ki kellett terjeszteni, és az új céget el kellett fogadtatni a piacon, mint rendszerintegrációs és nagyvállalati számítástechnikai szolgáltatót. Fontos volt, hogy a brand mögötti tartalmat precízen megfogalmazzuk, és úgy közvetítsük a piaci szereplők számára, hogy mindenki megértse. Ha egy vállalat intenzív kommunikációt folytat, majd ezt a gyakorlatot viszonylag rövid időn belül megváltoztatja, akkor van egy tehetetlenségi időszak, amíg a piac felfogja, hogy miről van szó. A “bussiness to bussiness” kommunikáció támogatására sokkal kevésbé alkalmas a reklám, mint a szakmai fórumok, az események hiteles kommunikációja, a szponzoráció és a PR.


OPR: Az a bizalmatlanság, amelyet a csúcstechnológiai részvények hanyatlása okoz, mennyire befolyásolja az Önök munkáját?

M.L.: Magyarországon a dot.com cégek válsága tavaly március végén indult el, de a bizalom meggyengülésének voltak előzményei, ezek közül a “túlreagálást” emelném ki. Óriási pénzeket fektettek ezekbe a cégekbe anélkül, hogy tudták volna, hogy lényegében mi az üzlet lényege ezen a piacon. Az Internet olyan technológia, amelynek jövője van, nagyon sok mindenre jó, de ezt a tényt nem szabad abszolutizálni. A téveszmékre és a meghiúsuló várakozásokra épülő eufória okozza, hogy ha valaki egy tízmillió dolláros szerveren elkezd elektronikus kereskedelmet folytatni, még ha sikeresen működik is, akkor sem valószínű, hogy ebből profit lesz. Nem szabad elfelejteni: hogy a vásárlói attitűdök viszonylag lassan változnak. Ha valaki korábban évekig virágboltban vásárolt virágot, akkor nem fog egyik pillanatról a másikra a világhálón rendelni, mert az Internet erre például kevéssé alkalmas, hiszen az árút nem tudom megfogni, megszagolni… Amikor az első válságjelek megjelentek, pánikszerűen kezdett menekülni a befektetői kör egy csoportja a .com cégekből, azaz negatív módon ismét túlreagáltak; emiatt ma abszolút mértékben alulértékeltek a .com cégek. Nem ez idézte elő az amerikai gazdaság megtorpanását, de feltétlenül egyik döntő eleme volt. Gyakorlatilag Magyarországon ez a folyamatot alig érezhető, hiszen a .com cégek penetrációja itt nem olyan mértékű, mint az USA-ban. A viszonylagos lemaradásunk ebből a szempontból hasznos, mert nem következett be annyi bukás, mint máshol. Azt hiszem, hogy hamarosan helyre fog állni a bizalom és az egészséges fejlődés el fog indulni.


OPR: Az Ön vállalatára hogyan hatott mindez?


M.L.:
A Compaq 2000-ben erősen Internet-központú stratégiát fogalmazott meg, és a negatív külső túlreagálás egyik következménye az lett, hogy minden olyan céget, amelynek ilyen stratégiája volt, gyanúsan fogadtak. Több cég felvásárlását elhalasztottuk vagy megszüntettük, és ez nyilván bevételkiesést okozott. Mi túlságosan sok lábon állunk ahhoz, hogy egy ilyen probléma meggyengítsen, úgyhogy nagy problémát számunkra ez a válság nem okozott, bár kétségtelen, hogy a piaci hangulatra negatív hatással voltak az események.


OPR: Akkor most ismét stratégiaváltás következik?

 

M.L.: A mi stratégiánk továbbra is Internet-központú. Inkább a kommunikációs tónusunkon változtatunk. Ma már nem a Net technológiai előnyeit hangoztatjuk, hanem az információs hozzáférés korszerű módjait.


OPR: Milyen elveket követ a PR-tervük?


M.L.:
A napi gyakorlatunk a hitelességre és a hatékony célcsoportra szabott kommunikációra épül. Mi nem hiszünk a reklám kizárólagosságában, inkább a kommunikációs eszközök integrált használatát szorgalmazzuk, hiszen minden kommunikációs csatornát a megfelelő helyen és a megfelelő célra kell használni. Úgy próbáljuk ezeket illeszteni, hogy egymást erősítsék. A Compaq Magyarországnak az iparágon belül erős PR-fókusza van, nagy hangsúlyt fektetünk a hiteles kommunikációra, amelynek az egyik alapeleme a tudatos nyilvánosság szervezés. A reklám nagyon szépen ki tudja egészíteni ezt. Mi folyamatosan mérjük a PR-tevékenységünk hatását. A kvantitatív mérések a darabszámra, a méretre, a mennyiségre, és ezek tartalmára koncentrálódnak, de időnként kvalitatív elemzéseket is végzünk, amelyekből az derül ki, hogy már évek óta a legtöbb cikk rólunk jelennek meg a szaksajtóban. Mi folyamatosan azon vagyunk, hogy - sajtókapcsolataink révén - a médiában megjelenjen minden olyan hír, amelyet fontosnak tartunk, és amely iránt az újságírók is érdeklődést mutatnak. Nagyon fontos, hogy mindig a szerkesztők döntsék el, hogy mi a fontos, és mi nem. Mi csak “helyzetbe hozzuk” a publicistákat. A másik elem - amely szerintem nálunk erősebb, mint más informatikai cégeknél -, a szponzoráció, ahol négy kiemelt területet határoztunk meg. A társadalomnak vannak olyan pontjai, ahol a segítés, a partnerség lényegében kötelezettsége a sikercégeknek. Mi egy amerikai cég leányvállalata vagyunk, ezért nekünk azzal az előítélettel is meg kell küzdenünk, hogy "a multi a globalizáció világában sok rosszat tud okozni", ami persze badarság. Azt hiszem, hogy már sikeresen bizonyítottuk, hogy több területben is hasznára vagyunk ennek az országnak, munkát adunk több tízezer informatikai cégnek, szakembernek, partnernek, saját munkatársainknak, miközben a legmodernebb technológiát hozzunk be. Ha Amerikában megjelenik egy új termék, abban a pillanatban már Magyarországon is kapható. A négy kiemelten támogatandó terület közül az első: a sport, amit társadalmi közérzetjavító aktivitásnak tekintünk: ha az adott sportág versenyzői sikereket érnek el, akkor tízmillió ember érzi magát jobban. A másik: az oktatásügy - ami kulcskérdés egy informatikai vállalat számára. A mi szakembereink utánpótlása alapvetően a magyar oktatásügyben nevelődik. Néhány hónappal ezelőtt adtunk egy-egy szuperszervert a Műszaki Egyetemnek és az ELTE-nek. A harmadik terület: a gyermekegészségügy, ahol minden segítség elkél. A negyedik: a kultúra. Itt - a ellentmondva a globalizációnak - próbáljuk a magyar értékeket megtalálni, elsősorban az irodalomban és a képzőművészetben.


OPR: Mióta szponzorálják a Forma 1-et?

M.L.: A Compaq nagy sportszponzorációja a 90-es években a Compaq Grand Slam kupa volt, amit minden évben Münchenben szerveztek. Ez a pénzdíjas teniszverseny abban az időben nagyban segítette a vállalat akkori arculatépítését. Egy feltörekvő PC-szállító nem alapította ezt a versenyt, amely kezdettől fogva eléggé ellentmondásos volt: nem számított bele a világversenyek hivatalos pontversenyébe, tehát ha valaki nyert a világranglistán, nem lett több pontja. Hiába adtunk millió dolláros pénzdíjakat, sok versenyző utóbb lemondta a jelentkezését, ami folyamatos harcot jelentett a számunkra. Ettől függetlenül jó hírű, színvonalas versenyek voltak, kiválóan tudtuk hasznosítani az ügyfélkapcsolat-építésben. Tíz év azonban nagyon hosszú idő, ezért a menedzsment úgy döntött, hogy egy jubileumi versennyel 1999-ben lezárja ezt a sorozatot. A sporttámogatás azonban túlságosan jó kommunikációs eszköz ahhoz, hogy lemondjunk róla, ráadásul egy paradigmaváltás környékén állunk, amikor a dohánycégek inkább ki fognak szorulni a sportból, az informatikai cégek jelentősége pedig ezzel párhuzamosan megnő. Ebben a helyzetben - a Compaq európai vezetésének erőteljes lobby - és koordinációs tevékenységével - született a megállapodás, hogy a Williams-BMW-csapat főszponzora lettünk. Azért fontos az európai vezetés szerepe, mert bár a futamok négy kontinensen zajlanak, a versenyek többsége Európában van. Kezdetben ez némi vitát okozott az amerikai anyavállalattal, de sikerült elsimítani. A döntés azért is jelentős, mert elsőként lett esélyes csapat főtámogatója informatikai cég. Ez nem egyszerű reklámszerződés; sokkal inkább technológiai partnerség: a mi termékeinken folyik a versenyautók tervezése, s a szimuláció is. Mielőtt az autót megépítenék, már rengeteg mindent tudnak elemezni, különböző statikai méréseket végeznek. A telemetria rendszer a versenyautóba épített érzékelő által adott jeleket azonnal feldolgozza, és távműködtetéssel módosítja a különböző beállításokat. A versenyek során a boxban szerverek és speciális számítógépek működnek. Ha valami elromlik, akkor a versenyző kiesik, rosszabb esetben balesetet szenved, de ha egy versenyistálló sikeres, az azt jelzi, hogy minden - a gumi, a motor, az autó, a számítógépes háttér - jól működik. 2000-ben már volt néhány ígéretes dobogós helyezés, 2001-ben pedig eddig négy első és két második hely. Egy induló együttműködésben ezek értékes eredmények. Egy új csapat két-három év alatt ér be ahhoz, hogy bele tudjon szólni az elsőségbe. Azok, akik a Forma 1-et nézik, döntő többségében a mi célcsoportunk tagjai: technikai sport lévén 70% a férfi nézők aránya. Méréseket végeztek Angliában, Németországban és Brazíliában, hogy milyen arányú a verseny (és a szponzoráció) előtti arculat-felismerés, illetve a verseny utáni állapot. Minden esetben drasztikus növekedést tapasztaltak. Azt is meg tudták mondani a spontán válaszadók, hogy melyik csapatot támogatjuk, milyen típusú tevékenységet végzünk. Nemcsak a logót látják, hanem az üzenet mögöttes tartalmát is. A legtöbb országban a közvetítések előtt és után a reklámokat sugároztatunk, de emellett aktív és hatékony üzleti eseménysorozatot is szervezünk. A közös versenylátogatások, a nagy ügyfelek és a döntéshozók meghívásai, a fogadások és más VIP-események kiváló alkalmak a kapcsolatápolásra. Ez egy nagyon elegáns, drága sport, és ennek megfelelő mértékű a felhajtás is körülötte. Magyarországon jól fogadták a nagy ügyfeleink ezt a minőségi gondoskodást. Ehhez járul a promóció, tavaly például sikeres interszerver bemutatókat szerveztünk. Azt mondtuk a viszonteladóinknak, hogy aki a legtöbb szervert adja el, ajándékjegyeket fog kapni. Hihetetlen eladási növekedést tapasztaltunk a futamok előtt.


OPR: A jövőben is folytatódik a főszponzori tevékenységüket a Forma 1-ben?


M.L.:
Ez nem tőlünk függ, mert alapvetően anyavállalati döntés. Ma még nem lehet tudni, hogy az informatikai iparágat sújtó recesszió mennyire lesz tartós. Eredetileg három éves együttműködési szerződést kötöttünk, most vagyunk a második év végén. A végső döntést sok számítás fogja megelőzni, értékelni kell az idei eredményeket is. Az informatika téren nehéz hosszú távra tervezni. Azt szoktam mondani, hogy nekünk három hónap már túlságosan hosszú idő. Azt vallom, hogy minden adott ahhoz, hogy folytassuk.


OPR: Az informatikai területen valóban nehéz hosszú távon tervezni. Erről tanúskodik az is, hogy a Compaq-ot a napokban felvásárolta az informatikai piac másik óriása, a Hewlett-Packard.


Cronio

Ingyenes, anonim HunOpti önismereti tesztünkből te is megtudhatod mennyire látod optimistán a jelened. Kitölthető akár ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

TE mit várnál el egy optimista partner,- barát társkereső oldaltól?

Hogy lehessen benne üzleti partnereket is keresni.
Nem várok el semmit, mert boldog párkapcsolatban élek.
Legyen videos bemutatkozási lehetőség.
Ingyenes legyen.
Csak társkereső nem érdekel, de barát, ismerkedős kvázi közösségi oldal, az igen.
korábbi szavazások