Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista országok

Közép-Afrikai Köztársaság 100%Venezuela 100%Zimbabwe 100%
Argentína 100%Ruanda 97%Kongói Dem. Közt. (Zaire) 96%
Panama 93%Ausztrália 82%Amerikai Virgin-szigetek 77%
Brunei 77%Jordánia 73%Olaszország 67%
Nicaragua 67%Szingapúr 67%Ciprus 63%
Finnország 63%Namíbia 63%Görögország 62%
Írország 61%Maldív-szigetek 60%Egyiptom 60%
Liechtenstein 59%Izrael 54%Svédország 53%

nyitóoldal > hirek > Híres emberek - Optimista riportok > Az utazó cirkusz helytartója

Az utazó cirkusz helytartója

2004.10.07.

Magyarországon is az egyik legjelentősebb sporteseménynek számít a Forma-1 Magyar Nagydíj. A 17 futamból álló verseny jellegzetességeiről a Hungaroring vezérigazgatójával - Palik László - val beszélgettünk.

Optimista PR: Az "utazó cirkusznak" is nevezett verseny arculata mennyire egységes az egyes országokban?

Palik László: Másfél évtizede követem figyelemmel ezt a versenysorozatot. A globalizáció hatása ma már a Forma-1 teljes egészére is érvényes. Vagyis azok a sztenderdek, amelyek a sportesemény megjelenését jellemzik, állandóak, függetlenül attól, milyen országban, melyik pályán találkozunk velük. Tulajdonképpen az újságírótól kezdve a nézőn át a versenyzőig, csapatig mindenki mindenhol ugyanazt kapja.

OPR: Ecclestone mellett dolgozik PR-csapat? Hallott róluk, esetleg ismeri őket?

P.L.: Minden szinten megvan a saját kommunkációs csatornánk, s állandó emberekkel dolgozunk. Nálunk például ennek a leképeződése, hogy Dr. Petán Péter 1993 óta végzi ezt a munkát. ők tehát olyan állandó emberek, akik folyamatos kommunikációban vannak egymással.

OPR: Lesz-e a jövőben magyar származású Forma-1-es pilóta?

P.L.: Erre nem lehet felelősségteljes választ adni, mert ennek nagyon sok összetevője van. Az a huszonkét fiatalember, aki a rajtnál elindul, különleges képességekkel rendelkezik. Kicsiny gyerekkoruk óta ezért a célért dolgoznak. Ma már ehhez megfelelő közgazdasági környezetre is szükség van, akár családi oldalról. Vannak olyan piloták, akik vagyoni helyzetüket alakul véve tudtak bekerülni ebbe a világba. Németországban, Olaszországban vagy Angliában, hagyománya van az autóversenyzésnek. Ezek az országok fejlett gépjárműiparral rendelkeznek, és ez a háttér lehetővé teszi, hogy "kitermelődjenek" a versenyzők. Németországban például a Schumacher-jelenség valóságos iparággá nőtte ki magát. Ez nálunk is ki fog alakulnia az idők folyamán.

OPR: Hogyan zajlik a versenyek televíziós közvetítési jogainak értékesítése?

 

P.L.: Több fokozatban. Egyrészt a Hungaroring Sport Rt. megvásárolja a TV-közvetítés jogait Magyarországra vonatkozóan FOM-tól, amely az eredeti jogtulajdonosa a közvetítésnek. Ezáltal a Hungaroring lesz a jogtulajdonos, majd mi megversenyeztetjük a magyarországi televíziókat azokkal a feltételekkel, amelyek a mi szerződésünkben is szerepelnek. Például csak földi sugárzású televízió vehet rész a közvetítésben.

OPR: Ez a rendkívül magas nézettségű program kiválóan alkalmas az országimázs fejlesztésére is. Milyen új terveket dolgoztak ki a korábbi évekhez képest?

 

P.L.: Az országimázs szempontjából az a legjobb, ha ez a verseny hibátlanul zajlik, ha be tudjuk bizonyítani a világnak, hogy egy ilyen nagy, bonyolult logisztikai rendszert mi hiba nélkül tudunk működtetni. Ezt már bebizonyítottuk, hiszen mivel a 16. Nagydíjon semmilyen komoly probléma nem történt. Az országkép javítása szempontjából ennél fontosabb szempont nem nagyon létezik. Ugyanis ez a futam - ha az összes televíziós kontaktust összeadjuk, amelyet realizálni lehet –éves szinten többmilliárd nézőhöz jut el. Ezekben az emberekben tudatosul az is, hogy Budapest képest megrendezni egy ilyen nagyszabású versenyt. Az országimázs szempontjából ez a leglényegesebb eredemény.

OPR: Van kedvenc pilótája?

 

P.L.: Ha lenne, az nem volna fair a nézőkkel, illetve a rajongókkal szemben. Végiggondolva az eddigi lassan két évtizedes televíziós pályáfutásomat, van azonban olyan versenyző, akivel kapcsolatban ki merem jelenteni, hogy az általam valaha látott versenyzők közül a legnagyobbnak tartom. Ez pedig Ayrton Senna.

OPR: Sportkommentátorként mi a legkedvesebb élménye?

 

P.L.: Számomra a Forma-1-gyel kapcsolatban mindig a magyar nagydíj az igazán pozítiv élmény. Visszautalnék arra, amit az előbb mondtam a versennyel és az országképpel kapcsolatban: furcsa, de az ember másképpen ül oda a kommentatorállásba, ha Magyarországon közvetít, mintha Angliában vagy Olaszországban. Egyszerűen attól függetlenül, hogy nem abban a székben ülök, amelyikben azelőtt, ma az ember azért izgul, hogy ugye meg tudjuk csinálni ugyanúgy ezt a futamot is, hogy meg tudjuk ugyanúgy rendezni, ugyanolyan színvonalat tudjunk produkálni, mint a világ bármelyik tájékán, mert ezzel minősítjük magunkat a külvilág számára, és ezért mindig nagyobb izgalommal várom ezt a versenyt. Mindig is büszke voltam arra, hogy nálunk is van ilyen futam, miközben ha belegondolunk, nagyhatalmak állnak sorba azért, hogy Forma-1-es versenyt rendezzenek. Ezért egy ilyen geopolitikai környezetben egy közép-európai ország bizonyítani is tud azzal, hogy másfél évtizeden keresztül ezt a rendezvényt megszervezi. Nekem nagyon pozitiv élmény, ha vasárnap délután négy órakor lezajlik a verseny, és minden hiba nélkül történt. Ilyenkor azt mondja az ember, hogy ott vagyunk az élen.

OPR: Oroszországban is terveznek a jövőben Forma-1 futamot rendezni. Ezáltal melyik ország fog kimaradni?

 

P.L.: Ez a világbajnokságot rendező nemzetközi szervezetek döntése. A Hungaroringnek 2006-ig már érvényes szerződése van Forma-1-es versenyekre.

OPR: Nem bosszantja egyes sportközvetítők passzív, szomorú stílusa?

 

P.L.: Én sok sok évvel ezelőtt, amikor ebbe a szakmába bekerültem, akkor megtanultam egy alapszabályt: kollégákról vagy jót vagy semmit. Magyaran szólva, ha a szaktársaimmal kapcsolatban a vélemyemre kíváncsiak, akkor én csak pozítivan tudok nyilatkozni.

OPR: A Forma-1-en kívül még milyen programok zajlanak a Hungaroringen?

 

P.L.: A Hungaroring kihasználtsága a következőképpen néz ki: erre az évre már nem tudunk adni hétvégére időpontot, és a hétköznapok között is igen-igen kevés van, ami szabad a Hungaroringen. 2002-re a hétvégék javarésze le van foglalva, ennek alapján azt tudom mondani, ha belegondolunk abba, hogy a négy évszakból két és fél évszak, amit használni lehet egy nyitott versenypályán 150, 160 nap körüli a hasznositás a Hungaroringen. Azt gondolom, hogy ez elég szép arány, nagyon széles a paletta a motoros európa-bajnokságtól az egyes vezéripviseletek tesztnapjain át a futóversenytől kezdve a bicikliversenyig. Nagyon szeretnénk ha az utcán motorozó és autózó emberek időról időre kijöhetnének erre a versenypályára, hiszen felemelő érzés, amikor az ember egy zárt versenypályán autózhat vagy motorozhat, másrészról könnyebben ki tudja próbálni saját és motorjának vagy autójának a korlátait anélkül, hogy az életét veszélyeztetné. Közlekedésbiztonsági szempontból is van egy ilyen feladata egy versenypályának, és mi mindezt elérhető áron kínáljuk. Az elmúlt néhány hónapban sikerült egy olyan konstrukciót kidolgoznunk, amelynek révén a motorosok, akik nem a legvagyonosabb emberek, most már az utcáról bejőve is használhatják bizonyos napokon a pályát, méghozzá mindössze 3500-, Ft befizetése ellenében, ami nem egy borzalmas nagy ár, az infrastrukturát tekintve. Ezért a pénzért bárki biztonságban tud motorozni. Mentő is van kint a pályán, tehát ha baleset történik, akkor azonnal orvosi segítség áll rendelkezésre.

OPR: A politikusokkal milyenek személyes kapcsolatai?

 

P.L.: Az elmúlt tíz évet tekintve, a rendszer váltás óta különböző vállalatokat vezetek. Egészen eddig részben a saját vállalataimmal voltam elfoglalva - általában vegyes tulajdonú társaságokat vezettem -, és mivel egy tömegkommunikációval foglalkozó céget építettünk fel az évek alatt, egészen addig, amíg el nem adtuk, a cég kapcsolatba került a politikával, hiszen rádiót, újságot és televíziós műsort produkált. Én azt gondolom, hogy a mi kapcsolatunk a politikával úgy volt normális, színvonalas és jó, hogy mi nem folytunk bele a politikába, tehát mi soha nem politizáltunk. Ha ezt az emberbetartja, akkor semmi baj nincs a politikával. A politika soha nem akart helyettünk vállalatot vezetni, mi pedig a politika helyett nem óhajtottunk politizálni, ugyanis nem értünk hozzá. Ennek megfelelően a viszony tökéletes.

OPR: Mi a véleménye az olimpia szervezésének ötletéről? Reálisnak tartja?

 

P.L.: Nekem szélsőségesen pozitív a véleményem erről. Tökéletesen reálisnak tartom, és amennyire én látom a sajtóban közölt megnyilvanulásokból, az összes magyar politikai erő reálisnak tartja, hisz akár kormánypárti akár ellenzéki oldalról én még csak olyat olvastam vagy hallottam, hogy mindenki pártolja ezt az elképzelést. Ha egy kicsit filozofikusabban nézzük, úgy nem lehet magasra ugrani, ha az ember lefele néz. Hogyha felfelé nézünk, és magasra, akkor esélyünk van arra, hogy eljussunk oda. A motorversenyzőknek van egy mondásuk: ahova nézel, oda esel. Ha a füvet nézem, miközben megyek a pályán, akkor ki fogok menni a fűre. Ha az aszfaltcsíkot nézem a kanyarban, akkor be fogok tudni fordulni.

Én azt gondolom, hogy egy olimpia megszervezése hatalmas feladat. Hihetelen pénzügyi és logisztikai hátteret igényel, de hát a világon jelen pillanatban 17 Forma-1 versenypálya van, és 15 országban bonyolítanak Forma-1 versenyt. Ez a világ egyik legnagyobb kommunikációs show-ja, ezért a rendezése nagyon komoly, nagyon fegyelmezett logisztikát igényel. Hát ki tudna olimpiát rendezni, ha nem egy olyan ország, amely másfél évtized óta hibátlanul bonyolít le egy ilyen világshow-t? Ennél jobb bizonyitékot nem tudunk szolgáltatni erre. Természetesen egy olimpia sokkal nagyobb, sokkal grandiózusabb rendezést igényel. Ez az ország bebizonyította, hogy képes ilyen nemzetközi feltételeknek eleget tenni.

OPR: Mennyi időre szól a kinevezése?

 

P.L.: Határazatlan időre.

OPR: És mennyi ideig fog maradni?

 

P.L.: Amíg dolgom van. Én aznap felállok ebből a székből, ha úgy ítélem meg, hogy a személyem hátráltatja a magyar Forma-1 helyzetét.

OPR: Mindenhová elutazik a Forma-1-es futamokra? Ilyenkor mennyi ideig marad?

 

P.L.: Ebben az évben már egy versenyre sem fogok elutazni. A Magyar Televízió nagyon kedvesen preferálja azt, hogy a helyszínről közvetítsünk, de mivel túl sok időt elvesz a munkaidőmből, azt gondolom, hogy jobb, ha itthonról közvetítem a versenyeket.

OPR: Ez azt jelenti, hogy korábban mindenhol ott volt?

 

P.L.: Nem mindenhol. Hosszú éveken át az átlagos 15 versenynek a felére utaztunk ki. Nagyjából ez volt az arány, ami most csökkent. Ebben az évben voltam Imolában, Monte-Carlóban és Ausztriában.

OPR: Az újságírással vagy az üzlet világával könnyebb Önnek azonosulnia?

 

P.L.: Az én esetemben nem lehet ezt a két területet különválasztani. Én mind a kettővel teljes egészében azonosulni tudok. Az eddigieknél is jobb kedvvel kelek fel reggelente, mert amikor az embernek a szerelme és a munkája ugyanaz, akkor egy pillanatig sem kell kapkodnia vagy meghasonulnia. Számomra természetes dolog, hogy reggeltől estig a pályával foglalkozom.

Cronio

Ingyenes, anonim HunOpti önismereti tesztünkből te is megtudhatod mennyire látod optimistán a jelened. Kitölthető akár ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

Mit vársz a 2017-es évtől?

Nem várok semmit; lesz ami lesz.
Szerintem remek év lesz.
Megnősülök, férjhez megyek.
Külföldre költözöm.
Passz, nem vagyok jós, de megyek és megkérdem.
korábbi szavazások