Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista országok

Közép-Afrikai Köztársaság 100%Venezuela 100%Zimbabwe 100%
Argentína 100%Ruanda 97%Kongói Dem. Közt. (Zaire) 96%
Panama 93%Ausztrália 82%Amerikai Virgin-szigetek 77%
Brunei 77%Jordánia 73%Olaszország 67%
Nicaragua 67%Szingapúr 67%Ciprus 63%
Finnország 63%Namíbia 63%Görögország 62%
Írország 61%Maldív-szigetek 60%Egyiptom 60%
Liechtenstein 59%Izrael 54%Svédország 53%

nyitóoldal > hirek > Mosoly(NAP)hadjárat > A pályaválasztásról

A pályaválasztásról

2004.10.14.

Napjaink gazdasági és társadalmi viszonyai között egyértelművé vált, hogy az iskola elvégzése önmagában sajnos nem ad belépést a fiataloknak sem egy következő iskolafokozathoz, sem a munkaerőpiacra.

A felnőtté váló fiatalok többsége mindezt úgy éli meg, hogy "feleslegesen" tanult (hiszen nem vették fel a kívánt iskolába, munkahelyre).

A pályaválasztás nem egyenlő az iskolaválasztással, annál többről szól. A pályaválasztást nem lehet egyszeri eseményként felfogni, folyamatként kell kezelni, amely döntéssel zárul (felkészülés, lehetőségek mérlegelése, döntés).

Egyre szélesebb körben tapasztalható, hogy a döntés nem eléggé megalapozott. A fiatalok nincsenek kellően felkészülve/felkészítve erre a feladatra. Ezért később esetleg megbánják döntésüket; ennek következtében a tanulást kudarcként élik meg, otthagyják iskolájukat, abbahagyják tanulmányaikat.

Az is gyakori jelenség, hogy a probléma gyökere o­nnan ered, hogy helyettük döntenek; pedig soha nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a tanuló maga mit szeretne.

Természetesen ehhez egyrészről alapos önismeret szükséges, amely magában foglalja a munkavégzéssel kapcsolatos képességeket, munkamódokat, a munkával kapcsolatos érdeklődési kört és értékeket; másrészt a munkaerőpiac ismerete, az egyes foglalkozások alapos ismerete. A kettőt össze kell hangolni a megfelelő döntés meghozatalához (mire van esélyem, milyem tevékenységet végeznék szívesen, mi fontos a munka során, hogyan szeretnék dolgozni).

A HELYES PÁLYAVÁLASZTÁS JELENTőSÉGE

Rókusfalvy Pál így szemlélteti a helyes pályaválasztás jelentőségét:

"Ha figyelembe vesszük, hogy ébren töltött életünknek nagyobbik része munkatevékenységből áll, egyszerre nyilvánvalóvá válik előttünk, miért van olyan rendkívüli jelentősége a pályaválasztásnak" (saját példán megtapasztalás).

A pályaválasztás bizonyos értelemben mindig egy kicsit sorsválasztás is.

A pálya kiválasztásával a fiatal - sokszor anélkül, hogy ennek teljesen tudatában volna - hosszú évekre előre meghatározza nemcsak azt a tanulmányi időt és azokat a feladatokat, nehézségeket, amelyek szakmája teljes értékű gyakorlásához elvezetik, hanem azokat a munkakörülményeket, anyagi lehetőségeket, a társadalmi elismerés formáit és a munkája esetleges ártalomforrásait is, amelyek életének lényeges külső kereteit és belső tartalmát jelentik.

A kutatások eredményei

Azok az emberek, akik nem fordítottak kellő időt és figyelmet ennek a döntésnek a meghozatalára, a késobbiekben nem tudnak megfeleloen eleget tenni feladatuknak, hivatásuknak, állandó konfliktusban élnek, és nemcsak a munka területén vallanak kudarcot, hanem életük egyéb területén is nehezebben állják meg a helyüket. Ezáltal persze megnehezítik környezetük helyzetét is.

FELKÉSZÜLÉS-FELKÉSZÍTÉS

Nyilvánvaló, hogy megfelelő előzmények nélkül nem várható, hogy a tanulók saját pályaválasztási elhatározása kialakuljon. Az előzmény az úgynevezett pályaorientációs folyamat.

A pályaorientáció olyan folyamat, amely a lehető legszélesebb információnyújtás révén segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását.

A pályaorientáció elvileg tantárgyként kellene, hogy szerepeljen az iskolákban, hogy a tanulók és családjaik ne maradjanak magukra ezzel a nehéz feladattal; illetve az ne az osztályfőnökökre háruljon.

A Nemzeti Alaptanterv (NAT) Életvitel és gyakorlati ismeretek műveltségi területén belül elvileg részterületként szerepel a pályaorientáció, amelyhez el is készültek a tantervek, de sajnos egyrészt nem került minden iskolában bevezetésre, másrészt ezek a tantervek inkább a középiskola kiválasztásában segítenek, ugyanis csak a 10. osztályig készültek el.

Szerencsére azért nincsen minden lehetőség veszve, különböző lehetőségek állnak a fiatalok rendelkezésére, hogy segítsék őket a döntésben.

A közép- és felsőoktatási intézmények novembertől januárig folyamatosan rendeznek nyílt napokat, ezekről érdemes tájékozódni.

KIK TUDNAK SEGÍTENI?

1) Helyben a Megyei Munkaügyi Központ kirendeltségét lehet felkeresni (munkaközvetítés, álláskeresési technikák, munkavállalási tanácsadás, támogatott foglalkoztatás, képzés).

2) A FIT (Foglalkozási Információs Tanácsadó) hálózat, amely szintén a munkaügyi szervezetrendszer része,

(videofilmek, foglalkozási leírások, tanulási lehetőségek állami és nem állami iskolákban).

3) A budapesti székhelyű Kollégium Kft.

számítógépes programcsomagok: a) tevékenységek alapján javasol a program 5 pályaterületet és ezekhez felsőfokú pályákat; b) elégedettség-elégedetlenség a munka során, ehhez kapcsol 10 pályát, meghatározza a domináns pályakört; c) foglalkozási információk kézikönyve számítógépen.

A programcsomagok megrendelhetők 6000 Ft-ért. A cég vállalja, hogy az iskola helyszínére utazik és bemutatja a programokat, illetve 2x45 percben osztályfőnöki órát tart.

1032 Budapest, Solymár u. 6. Tel: (1) 3 882 738

1300 Budapest, Pf. 252.

Természetesen tiszteletben kell tartani azok döntését is, akik nem tanulnak tovább, hanem rögtön munkába állnak. Nekik is segít a Munkaügyi Központ (munkaközvetítéssel, álláskereséssel); illetve ha valakit nem vesznek fel és szeretné ezt a kieső időszakot is hasznosan tölteni (képzés, munkavégzés).

Kijácz Krisztina munkavállalási tanácsadó, a Fővárosi Munkaügyi Központ Álláskeresők Klubjának munkatársa

Ingyenes, anonim HunOpti önismereti tesztünkből te is megtudhatod mennyire látod optimistán a jelened. Kitölthető akár ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

Mit vársz a 2017-es évtől?

Nem várok semmit; lesz ami lesz.
Szerintem remek év lesz.
Megnősülök, férjhez megyek.
Külföldre költözöm.
Passz, nem vagyok jós, de megyek és megkérdem.
korábbi szavazások