ÔĽŅ
Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista orsz√°gok

Thaiföld 100%Közép-Afrikai Köztársaság 100%Seychelle-szigetek 100%
Venezuela 100%Argentína 100%Szamoa 100%
Zimbabwe 100%Panama 93%Ruanda 87%
Amerikai Virgin-szigetek 77%Brunei 77%Ausztr√°lia 74%
Jord√°nia 73%Nicaragua 67%Szingap√ļr 67%
Ciprus 63%Namíbia 63%Olaszország 63%
Finnorsz√°g 62%G√∂r√∂gorsz√°g 62%√ćrorsz√°g 62%
Izrael 61%Azerbajdzsán 60%Maldív-szigetek 60%

nyitóoldal > hirek > Tudományos kutatás(OK) > A boldogság tanulható

A boldogság tanulható

2018.01.21.

A boldogs√°g nem √∂r√∂kk√© tart√≥, folyamatos pozit√≠v √°llapot, hanem pillanatokb√≥l √°ll. A m√°sokhoz kapcsol√≥d√≥ pozit√≠v √©lm√©nyek ‚Äěelrakt√°roz√°sa", az egym√°shoz kapcsol√≥d√°s √©s szeretet felid√©z√©se √©s megoszt√°sa is sokat seg√≠thet azokban a neh√©z idŇĎszakokban, amikor nem √©rezz√ľk k√∂zel magunkhoz a sz√°munkra fontos embert ‚Äď mondja Magyar√≥di T√≠mea, az ELTE Pszichol√≥giai Int√©zet√©nek adjunktusa, aki a pozit√≠v √©lm√©nyekrŇĎl tartott elŇĎad√°st a Profil Training szervezte III. Magyar Pozit√≠v Pszichol√≥gia Konferenci√°n.

Mi a pozitív pszichológia lényege, ha egyetlen összetett mondatban kellene összefoglalni?

√Čn egy helyett ink√°bb kettŇĎ, sŇĎt h√°rom gondolatot emeln√©k ki. Egyr√©szt, m√°r az √≥kori g√∂r√∂g√∂k is kutatt√°k, hogy mitŇĎl boldog az ember, teh√°t ez egy √∂r√∂k emberi k√©rd√©s. A pozit√≠v pszichol√≥gia c√©lja azonban az, hogy ne csak gondolkodjunk ezen a t√©m√°n, hanem val√≥s, √ļn. evidence-based kutat√°sokat is v√©gezz√ľnk, val√≥s adatokkal is al√°t√°masszuk, amit a t√©m√°r√≥l gondolunk. M√°sr√©szt, a 2000-es √©vekig a pszichol√≥gia elsŇĎsorban a negat√≠v pszich√©s jelens√©gekre, betegs√©gekre f√≥kusz√°lt, mik√∂zben a n√©pess√©g j√≥ r√©sze, az √ļn. √°tlagember nem beteg. Az ŇĎ pszich√©s j√≥ll√©t√ľkkel addig senki nem foglalkozott.

Miért kellene foglalkozni a lelkileg egészséges emberek pszichés jóllétével?

T√∂bb okb√≥l. Egyr√©szt az√©rt, mert az ember nemcsak j√≥l vagy rosszul van, leggyakrabban valamilyen √°tmeneti szakaszban, √©rzelmi √°llapotban van, amelyekrŇĎl van mondanival√≥nk, m√©gis ritk√°n besz√©l√ľnk r√≥la. Tov√°bb√°, a boldogs√°g nemcsak lelki, √©rzelmi szempontb√≥l j√≥, vannak elŇĎny√∂s fizikai is ‚Äď p√©ld√°ul eg√©szs√©gmegŇĎrzŇĎ ‚Äď, sŇĎt, gazdas√°gi ‚Äď p√©ld√°ul kreativit√°st n√∂velŇĎ, k√∂lts√©gcs√∂kkentŇĎ ‚Äď hat√°sai is. Mivel a leggyakrabb pozit√≠v √©rz√©s a szeretet, ez√©rt azt szoktam mondani, hogy ‚Äěteljes m√©rt√©kben meg√©ri szeretni". √Čs v√©g√ľl az√©rt is √©rdemes a j√≥ll√©ttel foglalkozni, mert az emberek j√≥ r√©sze nem tudja, hogy a boldogs√°g 40%-ban tanulhat√≥.

Ez azt jelenti, hogy 40%-ban felelŇĎsek vagyunk a saj√°t boldogs√°gunk√©rt?

Igen. Sonja Lyubomirsky kutat√°sokkal igazolta, hogy boldogs√°gunk 50%-ban genetikailag, biol√≥giailag meghat√°rozott, 10% az √©letk√∂r√ľlm√©nyeinkbŇĎl fakad, a marad√©k 40% viszont tŇĎl√ľnk f√ľgg. Az elsŇĎvel nem tudunk mit kezdeni, a m√°sodik nem meghat√°roz√≥ ‚Äď itt ugyanis nem a luxusvilla-panellak√°s k√∂zti k√ľl√∂nbs√©gekre kell gondolni, hanem ‚Äěcsak" az alapsz√ľks√©gleteinkre: van-e fed√©l a fej√ľnk felett, van-e ennival√≥nk, van-e munk√°nk, stb. ‚Äď azonban 40%-ban rajtunk √°ll, hogyan √©rezz√ľk magunkat. Ennek ellen√©re √°ltal√°ban nem szoktunk foglalkozni vele. Pedig vannak mindenki sz√°m√°ra el√©rhetŇĎ, tudatosan v√°laszthat√≥, v√©gezhetŇĎ, √ļn. boldogs√°gfokoz√≥ gyakorlatok.

MielŇĎtt ezekre r√°t√©r√ľnk, ugorjunk vissza az elsŇĎ k√©rd√©sre. Mi volt a harmadik gondolata?

Hogy mi nem a pozit√≠v pszichol√≥gia l√©nyege: nem az, hogy mindent csak pozit√≠van, amolyan r√≥zsasz√≠n szem√ľvegen kereszt√ľl l√°ssunk vagy √©lj√ľnk meg. SŇĎt, ellenkezŇĎleg: nagyon fontosnak tartjuk meg√©lni a negat√≠v √©rzelmeket, √©lm√©nyeket is. A l√©nyeg ugyanis ‚Äď √©s tal√°n ez a pozit√≠v pszichol√≥gia legfontosabb √ľzenete ‚Äď a pozit√≠v √©s negat√≠v √©rzelmek, √©lm√©nyek megfelelŇĎ ar√°nya.

Sz√°mszerŇĪs√≠thetŇĎ ez a ‚ÄěmegfelelŇĎ ar√°ny"?

Igen, m√©gpedig tudom√°nyosan is megalapozott sz√°mmal. Barbara Fredrickson √©s Marcial Losada kutat√≥k megvizsg√°lt√°k, hogy azoknak az embereknek, akik magukat boldognak mondj√°k, milyen h√©tk√∂znapi √©lm√©nyeik vannak. EzekbŇĎl az √ļn. √©lm√©nynapl√≥b√≥l sz√°m√≠tott√°k ki a minimum 3:1-es (pontosabban 2,96:1-es) ar√°nysz√°mot. Ez azt jelenti, hogy minimum h√°romszor annyi pozit√≠v √©lm√©nyt, mint negat√≠vat kell √°t√©ln√ľnk ahhoz, hogy j√≥l √©rezz√ľk magunkat.

Ha ez egy minimum, akkor van ennek a felsŇĎ hat√°ra is?

Igen, a legfeljebb 10:1-es ar√°ny az eg√©szs√©ges. E felett m√°r val√≥sz√≠nŇĪleg torz√≠tott val√≥s√°g√©szlel√©srŇĎl besz√©lhet√ľnk ‚Äď arr√≥l a bizonyos r√≥zsasz√≠n szem√ľvegrŇĎl. Az a szint m√°r valamilyen patol√≥gi√°t felt√©telez; nem val√≥sz√≠nŇĪ, hogy a ment√°lis eg√©szs√©g indik√°tora lenne. Teh√°t nem az a boldog, akit csak pozit√≠v √©lm√©nyek √©rnek, ahogy az sem val√≥sz√≠nŇĪ, hogy aki k√∂r√ľl l√°tsz√≥lag minden t√∂k√©letes, az t√©nyleg j√≥l van. Az emberi √©let term√©szetes r√©szei a j√≥ √©s a rossz √©lm√©nyek, √©rz√©sek; a k√©rd√©s az, hogy ezek milyen ar√°nyban vannak jelen az √©let√ľnkben, √©s, hogy ezekbŇĎl mire f√≥kusz√°lunk tudatosan. A szakembereknek √©s a m√©di√°nak nagyon nagy felelŇĎss√©ge van abban, hogy ezt az √ľzenetet √°tadj√°k.

Hogyan lehet ezt √ļgy el√©rni, hogy tudatos pr√≥b√°lkoz√°sunk ne legyen erŇĎltetett?

Nem k√∂nnyen, mert eleinte bizony mesters√©gesnek tŇĪnik. Mert az is. Olyan, mint amikor az √©v elej√©n megfogadunk valamit, √©s bizony az elsŇĎ napokban, hetekben nagyon neh√©z betartani. De ha kitart√≥ak vagyunk, ha nem adjuk fel, akkor r√∂gz√ľl, szok√°ss√° v√°lik √©s m√°r sokkal k√∂nnyebb betartani. √ćgy v√°lhat szok√°ss√° a pozit√≠v √©letszeml√©let is: meg kell szokni, meg kell tanulni. Az ezt seg√≠tŇĎ gyakorlatokat is j√≥ n√©h√°ny alkalommal el kell v√©gezni, am√≠g rutinszerŇĪv√© v√°lnak, √©s elkezdenek hi√°nyozni, ha √©ppen nem csin√°ljuk. Ha pedig hozz√°szokunk, akkor bŇĎv√≠teni kell a reperto√°rt, tov√°bbi eszk√∂z√∂ket kell keresn√ľnk annak √©rdek√©ben, hogy ne √°lljunk vissza a biol√≥giailag meghat√°rozott boldogs√°g alapszint√ľnkre ‚Äď arra a bizonyos 50%-ra. A klienseim is eleinte arra panaszodnak, hogy neh√©z pozit√≠v √©lm√©nyeket ‚ÄěgyŇĪjteni√ľk", de p√°r nap ut√°n megk√∂nnyebb√ľlve, √∂r√∂mmel mondj√°k, hogy egyre k√∂nnyebb ‚Äď mert egyre gyakrabban r√°j√∂nnek arra, hogy ami √©ppen vel√ľk t√∂rt√©nik, az tulajdonk√©ppen j√≥ dolog, azt fel lehet √≠rni a ‚Äělist√°ra".

Akkor ezzel vissza is √©rt√ľnk a tudatos boldogs√°gfokoz√≥ gyakorlatokhoz. Melyek azok, amelyeket pszichol√≥gusi seg√≠ts√©g n√©lk√ľl, egyed√ľl is el lehet v√©gezni?

Nagyon sok ilyen van. Sonja Lyubomirsky Hogyan legy√ľnk boldogok ‚Äď √Člet√ľnk √°talak√≠t√°s√°nak √ļtjai tudom√°nyos megk√∂zel√≠t√©sben c√≠mŇĪ k√∂nyv√©ben r√©szletesen le√≠rja ŇĎket, √©s ezen alapulnak a Bagdi Bella √°ltal kidolgozott √©s Bagdy EmŇĎke √°ltal t√°mogatott √ļn. Boldogs√°g√≥r√°k is. Boldogak lehet√ľnk p√©ld√°ul att√≥l, hogy rendszeresen mozgunk, j√≥t tesz√ľnk m√°sokkal, foglalkozunk a kapcsolatainkkal, haszn√°ljuk erŇĎss√©geinket, kitŇĪz√ľnk c√©lokat √©s megval√≥s√≠tjuk ŇĎket, √∂r√ľl√ľnk az apr√≥ √∂r√∂m√∂knek, h√°l√°t adunk, stb.

Mondana néhány konkrét technikát is?

Az egyik legintenz√≠vebb boldogs√°gfokoz√≥ √©rz√©s a h√°la. Ehhez kapcsol√≥dik a h√°lalev√©l gyakorlat: levelet √≠runk k√©zzel egy sz√°munkra fontos, kiv√°lasztott szem√©lynek, aki nagy hat√°ssal volt valami√©rt az √©let√ľnkre, arr√≥l, hogy mi√©rt vagyunk h√°l√°sak neki. Fontos, hogy k√©zzel √≠rjuk, √©s hogy ha lehetŇĎs√©g√ľnk van r√°, akkor szem√©lyesen olvassuk fel neki. Nagyon pozit√≠v √©lm√©nyeket √©s √©rz√©seket id√©zhet fel egy ilyen lev√©l. M√°r akkor is, amikor elkezd√ľnk gondolkodni r√≥la, ‚Äď teh√°t m√°r azelŇĎtt, hogy meg√≠rtuk volna. √Čs persze k√∂zben is, √©s majd akkor is, amikor felolvassuk. A h√°lalev√©len t√ļl gyakran alkalmazzuk az √ļn. h√°rom √°ld√°s gyakorlatot vagy a j√≥ dolog napl√≥t, amikor minden nap felsoroljuk, hogy mi az a h√°rom legjobb dolog, ami aznap t√∂rt√©nt vel√ľnk, mi√©rt √©ppen ezeket emelt√ľk ki, milyen pozit√≠v √©rzelmek kapcsol√≥dnak hozz√°juk. Az √©lm√©nyek felid√©z√©se az √ļn. savoring technik√°hoz is kapcsol√≥dik: az√©rt id√©zz√ľk fel a kor√°bbi j√≥ √©lm√©nyeinket, mert az j√≥ √©rz√©ssel t√∂lt el benn√ľnket a jelenben is, r√°ad√°sul seg√≠thet t√ļl√©lni a nehezebb idŇĎszakokat. √Čs ezt meg lehet tenni a j√∂vŇĎvel kapcsolatban is: p√©ld√°ul elŇĎre √∂r√ľlhet√ľnk annak, hogy majd nyaralni megy√ľnk, √©s m√°r att√≥l boldogak lehet√ľnk most, hogy elk√©pzelj√ľk, milyen j√≥ is lesz akkor nek√ľnk.

Ez ugye nemcsak √≠r√°sban √©s nemcsak egyed√ľl mŇĪk√∂dik? Seg√≠thet a kapcsolati neh√©zs√©geken is?

Igen. Az √≠r√°s az√©rt j√≥, mert megmarad, √©s k√©sŇĎbb is elŇĎvehetŇĎ, seg√≠t a pozit√≠v √©lm√©nyek felid√©z√©s√©ben, de ez term√©szetesen sz√≥ban is lehets√©ges. M√°sokkal ‚Äď p√°runkkal, bar√°tainkkal vagy gyermekeinkkel ‚Äď megosztva tov√°bbi pozit√≠v hozad√©ka van. A p√°rbesz√©d ‚Äď a pozit√≠v √©lm√©nyek felid√©z√©se √©s megoszt√°sa ‚Äď ugyanis bizony√≠tottan n√∂veli a kapcsolatok minŇĎs√©g√©t. Kider√ľlt p√©ld√°ul, hogy a p√°rok a t√≠z leggyakoribb pozit√≠v √©rzelembŇĎl nyolcat gyakrabban √©lnek meg az egyed√ľl√°ll√≥kn√°l. A boldogs√°g egy√©bk√©nt sem egy √∂r√∂kk√© tart√≥, folyamatos pozit√≠v √°llapot, hanem pillanatokb√≥l, r√∂videbb idŇĎszakokb√≥l √°ll, senki sem boldog mindig. Ezen √©lm√©nyek ‚Äěelrakt√°roz√°sa", felid√©z√©se √©s megoszt√°sa sokat seg√≠thet azokban a neh√©z idŇĎszakokban, amikor p√©ld√°ul egy√°ltal√°n nem √©rezz√ľk annyira k√∂zel magunkhoz a sz√°munkra fontos embert. Az pedig k√∂zismert, hogy a gyerekek nevel√©s√©ben a legfontosabb √©s leghat√©konyabb m√≥dszer a mintaad√°s: ha ŇĎk abban nŇĎnek fel, hogy p√©ld√°ul minden este a csal√°dtagok megbesz√©lik √©s h√°l√°t adnak az√©rt a legjobb h√°rom dolog√©rt, ami aznap t√∂rt√©nt vel√ľk, akkor ez sz√°mukra egy term√©szetesen haszn√°lt eszk√∂z lehet a k√©sŇĎbbiekben is.

Sz√≥ba ker√ľlt, hogy az ember nemcsak j√≥l vagy rosszul, hanem sokf√©le √©rzelmi √°llapotban lehet; √©s hogy a szeretet a leggyakoribb pozit√≠v √©rz√©s. Melyek k√∂vetkeznek ut√°na?

A szakirodalom szerint a t√≠z leggyakoribb pozit√≠v √©rzelem: a szeretet, az √∂r√∂m, az √©rdeklŇĎd√©s, a rem√©ny, a h√°la, az √©lvezet-sz√≥rakoz√°s, a megel√©gedetts√©g-nyugalom, az inspir√°ci√≥, a b√ľszkes√©g √©s a csod√°lat. Egy√©bk√©nt mi is v√©gezt√ľnk nemr√©g egy olyan 552 fŇĎs magyar kutat√°st, amely hasonl√≥ eredm√©nyre vezetett, mint a nemzetk√∂zi kutat√°sok: a leggyakoribb (majdnem minden nap, a r√©sztvevŇĎk 95,1%-a √°ltal tapasztalt) pozit√≠v √©rzelem a szeretet volt. A r√©sztvevŇĎk 98,9%-a tudott √∂r√∂m√©rz√©srŇĎl besz√°molni a megk√©rdez√©s elŇĎtti k√©thetes intervallumra visszaeml√©kezve, 65,8% h√°l√°r√≥l, 53,4% b√ľszkes√©grŇĎl, inspir√°ci√≥r√≥l viszont csak a minta 36,9%-a. Kider√ľlt az is, hogy szignifik√°ns nemi k√ľl√∂nbs√©g van a szeretet √©s az √©lvezet-sz√≥rakoz√°s √©rz√©sek √°t√©l√©si gyakoris√°ga tekintet√©ben; az elŇĎbbiben a nŇĎk jav√°ra, az ut√≥bbiban a f√©rfiak jav√°ra. Gondolkodtunk azon, hogy mi lehet ennek az oka, √©s arra jutottunk, hogy szocializ√°ci√≥s t√©nyezŇĎk is szerepet j√°tszhatnak ebben: a nŇĎk jobban eml√©keznek az otthoni, csal√°di √©lettel kapcsolatos, a f√©rfiak pedig a munk√°val √©s a sz√≥rakoz√°ssal kapcsolatos pozit√≠v √©lm√©nyeikre. Ami m√©g nagyon √©rdekes volt, hogy a kutat√°sunk sor√°n beigazol√≥dott az a t√©zis is, hogy a pozit√≠v √©lm√©nyek felid√©z√©se √∂nmag√°ban cs√∂kkenti a negat√≠v hangulatot. M√©r√©s√ľnk szerint a k√©rdŇĎ√≠vet kit√∂ltŇĎk t√∂bbs√©ge jobban √©rezte mag√°t a kit√∂lt√©s ut√°n, mint elŇĎtte. M√°r csak ez√©rt meg√©rte nekik r√©szt venni a kutat√°sunkban.

Forr√°s: csaladhalo.hu

Ingyenes, anonim HunOpti √∂nismereti teszt√ľnkbŇĎl te is megtudhatod mennyire l√°tod optimist√°n a jelened. Kit√∂lthetŇĎ ak√°r ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

Böszörményi Judit, 2018.01.23. 9:44:06
Szuper a cikk, valóban már elolvasni is öröm. Az is, hogy tud egyszerre reális és érzelemteljes lenni.
Boldog pillanatokat kívánok Mindenkinek mára is, akár több, mint 40%-ban...
Rebeka, 2018.01.22. 14:17:26
2 x r is elolvastam.Nem k√∂nnyen megjegyezhetŇĎ mindez..de √©rtem..mst m√°r...k√∂zel √°lnak hozz√°m a L√°nyaim, Unok√°im..itt ki is der√ľl,hogy " NEM 20!!!! √©ves vagyok..Mind√≠g elolvatam -olvasom ...a cikket, s tanulok belŇĎle..Most is ....a lev√©l√≠r√°st..R√©gen "k√©zzel √≠rtam SOKAT, MA: a Technika j√≥volt√°b√≥l...csak a g√©pen, (10 √©ve) pedig tudom: NEM szem√©lyes..Pl√°ne ha k√ľld√∂m..√©s nem is kapok r√° r√∂gt√∂n v√°laszt.."Idely√©t-m√ļlja.." a legjobb lenne..a SZEM√ČLYES besz√©lget√©s..√©n r√©rn√©k..de az "emlitett SZERETETT szem√©lyek nem..(Munka, tanulmm√°nyok stb)
De ig√©rem ,a lev√©l√≠r√°st...gyakorolni fogom ...√©s felolvasni is nekik..ha csak lehet..mielŇĎbb. M√ĀRIS TANULTAM, √öGY √ČRZEM..)Ha valahol dupla bet√ľk vannak, eln√©z√©st ..de nem t√ļl j√≥ a g√©pem... 2018 01 22 14:17 :) Rebeka

TE mit v√°rn√°l el egy optimista partner,- bar√°t t√°rskeresŇĎ oldalt√≥l?

Hogy lehessen benne √ľzleti partnereket is keresni.
Nem várok el semmit, mert boldog párkapcsolatban élek.
Legyen videos bemutatkoz√°si lehetŇĎs√©g.
Ingyenes legyen.
Csak t√°rskeresŇĎ nem √©rdekel, de bar√°t, ismerkedŇĎs kv√°zi k√∂z√∂ss√©gi oldal, az igen.
kor√°bbi szavaz√°sok