Bejelentkezés: email cím: jelszó:

ok

optimista országok

Zimbabwe 100%Thaiföld 100%Venezuela 100%
Argentína 100%Közép-Afrikai Köztársaság 100%Ruanda 97%
Kongói Dem. Közt. (Zaire) 96%Panama 93%Amerikai Virgin-szigetek 77%
Brunei 77%Ausztrália 74%Jordánia 73%
Szingapúr 67%Nicaragua 67%Olaszország 64%
Ciprus 63%Namíbia 63%Görögország 62%
Finnország 62%Írország 61%Izrael 61%
Azerbajdzsán 60%Maldív-szigetek 60%Egyiptom 60%

nyitóoldal > hirek > Optimista sajtófigyelés > 5 jel hogy barátunknak segítségre van szüksége

5 jel hogy barátunknak segítségre van szüksége

2015.03.24.

A szakemberek szerint az elkövetkező évtizedekben növekedhet a pszichés betegségek száma. Ennek oka elsősorban a társadalmi-gazdasági változások felgyorsulása, az erőszak és a munkanélküliség terjedése lehet.Világszerte 350 millióan szenvednek depresszióban, 40 millió a skizofrének becsült száma, és évente egymillióan vetnek véget önkezükkel az életüknek. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint 2020-ban a depresszió lesz a második legelterjedtebb betegség. 1., Mindent borúsan lát; 2., Magának való, zárkózott lett; 3., Nem önmaga az utóbbi időben; 4., Lezüllött; 5., Szokatlanul szeszélyes vagy ingerült

A probléma egyre súlyosabb, a szakértők pedig ezzel kapcsolatban arra hívják fel a figyelmet, hogy mindenki figyeljen a saját környezetére, s ha kell, nyújtson segítséget.

Mindent borúsan lát

Senki sem lehet boldog állandóan. De ha a korábban optimista barátunk nem talál semmit, ami reményt adhat neki, értéktelennek és nyomorúságosnak tarthatja az életét, és akár még öngyilkosságot is elkövethet.

Magának való, zárkózott lett

Ha mostanában nem él társadalmi életet, és egyre több időt tölt egyedül, érdemes kezelésbe vennünk a barátunkat. Ez a viselkedés egy befelé forduló embernél ugyan normális lehet, de komolyan kell foglalkozni vele azok esetében, akik tipikusan nyitott személyiségek voltak korábban.

Nem önmaga az utóbbi időben

Ha valamilyen változást észlelünk a barátunk viselkedésében – például nem mosolyog túl sokat mostanában –, bízzunk az ösztöneinkben, amelyek azt súgják, hogy baj van, és segítsünk neki. Mondjuk azt: „Ezeket a dolgokat látom. Törődöm veled. Segíthetek valahogyan?"

Lezüllött

Sokat iszik, akár drogozik is, és a külsejére sem ügyel, ápolatlan – ezek jelezhetik, hogy baj van. Ahelyett, hogy lenéznénk barátunk önpusztító viselkedését, figyelmeztessük, hogy kezelésre van szüksége.

Szokatlanul szeszélyes vagy ingerült

Az ingerlékenység és a paprikás hangulat is lehet a baj jele. Ha ez többször fordul elő – figyeljük meg –, beszéljünk az illetővel.

Alkoholizálásban élen járunk

Hazánkban jelenleg a lakosság 2%-a szenved depresszióban – tájékoztatta lapunkat dr. Németh Attila pszichiáter. – Ha azt nézzük, hogy a lakosság hány százaléka volt már depressziós életében, akkor viszont ez a szám már 14-15%. A szorongásos zavarok közül, pl. pánikbetegsége a magyarok 3%-ának volt élete során, a különböző fóbiáktól szenvedők száma több mint 10%. Kezelést indokló, kóros mértékű alkoholizálás, illetve alkoholfüggőség a felnőttlakosság 12-16%-át érinti. Ezek az értékek ugyanolyanok, mint a nyugat-európai (kivétel az alkoholizmus, ami magasabb) és az észak-amerikai adatok, tehát függetlenek a gazdasági-társadalmi helyzettől – tette hozzá a szakértő.

Mit tehetünk?

Faragó Melinda pszichológustól a következő tippeket kaptuk:
1. Ne essünk kétségbe, az csak ront a helyzeten!
2. Ne feltételezzük rögtön a legrosszabbat, és főleg ne találgassunk. Érdeklődjünk finoman: kérdezzünk, de ne nyaggassuk, faggassuk a másikat.
3. Ne dramatizáljunk! Azzal, hogy még mi is látványosan kétségbe esünk, tovább ronthatunk az állapotán.
4. Ne bagatellizáljuk el a helyzetet – például ez nem is gond stb. – még akkor se, ha mi valóban nem érzékeljük akkora bajnak a problémáit. Mindenkinek a saját baja a legnagyobb.
5. Ne próbáljuk elvenni az élét a dolognak úgy, hogy poénkodunk rajta, még akkor se, ha ezzel csak oldani szeretnénk a feszültségét.
6. Ne akarjuk erőszakkal jobb kedvre deríteni – pl. bulit szervezünk neki –, mert lehet, hogy pont az ellenkezőjét érjük el vele.
7. Leginkább ne akarjuk megmondani neki a tutit, vagy megoldani helyette a problémáját, vagy helyette cselekedni, vagyis ne akarjuk megmenteni. (A segítség az nem megmentés!)
8. Mondjuk neki, és éreztessük is vele, hogy mellette vagyunk a nehézségeiben is, számíthat ránk, szánjunk rá kicsit több figyelmet, de ezt finoman, empatikusan, illetve támogassuk abban, hogy merjen szakembertől segítséget kérni.

Forrás: Blikk.hu

Ingyenes, anonim HunOpti önismereti tesztünkből te is megtudhatod mennyire látod optimistán a jelened. Kitölthető akár ide kattintva is: HunOpti

Szólj hozzá!

Weszely Klára, 2015.04.24. 20:23:31
A depresszió szörnyű állapot. Nehéz segíteni, de amit Faragó
Melinda írt,azzal nagyon egyet tudok érteni. Jó lenne, haszno-
sítanánk.

Mennyire tartod magadat tudatos embernek?

Igen. Tudatos vagyok az étkezésben.
Igen. Tudatos vagyok a környezetem védel/mében.
Igen. Tudatos vagyok a gondolataim befogadásában.
Nem tudom. Tudatosság? Az valami úri huncutság?!
Nem. Ahogy esik ugy puffanOK.
korábbi szavazások